2016-04-25

Odling i februari

Jag började så Chili o Paprika inne redan i början av februari.


Kanske lite tidigt (Zon4) men jag chansade.
Blåklint o Zinnea fick komma ner i jorden i mitten av februari månad
Har skaffat en hylla som jag monterat in växtbelysning i. Får se hur det fungerar.
Tidigare år så har jag bar använt mig av ljus från fönstret, men plantorna har blivit långa och rangliga (det är nog lite för varmt också). Så vi får se om det blir ngn skillnad i år.





2 april
Nu har pallkragar och början till täckodling startat, det ska bli så spännande


Ja så här ser det ut mitt pallprojekt

När man jobbar i landen blir det ALLTID merjobb. Vi passade på att med spätt och spade ta bort en hel del små stubbar och även en stor sten (inte med på bild) som jag  tidigare år gått och snubblat på.
Jag får mycket hjälp av min sambo som även han tycker det ska bli spännande med det nya projektet, men vila behöver man också unna sig...

Våran goa katt är alltid med när vi är ute i trädgården, hon passade på att njuta av vårsolen när vi jobbade


Här tänker jag i år plantera bönor bl.a, förra året växte här squash och pumpa. dom ska i år få stå i en pallkrage som jag ska placera över gamla komposten. Men det kanske jag ändrar på igen, man vet aldrig.

Här är perennrabatten och till vänster är rester av den gamla komposten. I långsmala lådan ska vitlök sättas.
 Idag har jag fixat med att tömma det sista från gamla komposten och lägga ut på landen. Sen blev det omskolning av små plantor och utflytt av dom till mitt växthus. Det är ett kallväxthus men jag har gjort ett litet "tält" åt dom av fiberduk och hoppas nu att det ska räcka om det blir minusgrader.

Jag bredsådde i slutet av februari  sallat: "Little Gem", spenat, Corn Salat "Lamb´s Lettuce", Sallat "Baby Leaf mix" i pallkragen som står i växthuset (där det senare ska planteras gurkaplantor i). 

Bredsådde även räddisa, salladslök  och sommarblommor inne i växthuset: Lövkoja "Ten Week", Blåklint "Blue Boy", Zinnea "Sunbow mixed", Flitiga Lisa "Symphonie Red", Petunia "Glorius", Pysslingkrage, Verbena "Ideal Florist", Törnrosa Kjortel och låga Solrosor och vissa av dom börjar nu titta upp.


Fiberduken täcker mina bredsådder ute i växthuset. Skönt att slippa ha dom inomhus då det tar plats och är för varm.


Salladslöken börjar vakna

Rädisan har kommit en bit och även vissa blommor

Nu har även purjolök, palsternacka och polkabeta fått ta plats i växthuset. Det är för varm inne.


Grönkålen och Broccoli har omskolats och även dom fått komma ut och dela tält med sommarblommorna Zinnea, Blåklint och Lövkoja.

Här sådde jag i februari och nu hoppas vi ska kunna äta  sallaten i pallkragen innan gurkan ska växa här, men det ser bra ut.

Tänkte i år sätta potatis, det har vi inte gjort tidigare. Läste på Skillnadens Trädgård blogg hur hon rotade dom och det ska jag nu testa. Ser redan små groddar men väntar ett tag till.

Här ligger nu vår och potatis och bara gosar i jord, värme och ljus i växthuset.

Tomater (höga och busk), chili och paprika är omskolade i mjölktetror och får stå inne ett tag till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar