2017-05-02

Nya odlingstunneln Del 2


Långhelg och massor att göra.




Fredag:   J-O hade hunnit jobba en hel del med grunden till  tunneln innan jag kom hem. Jag kom hem senare än vanligt och vi tog kväll.

 Lördag: J-O fortsatte med grunden och jämnade till gruset i tunneln och jag börja med att plantera ut en del av löken på frilanden, som tidigare rotat i brätten och nu var hög tid att få i jorden. Fina rötter på alla och jag hann få ner 1/3 av det jag hade.


Gul lök
Söndag: Vi började med att montera på kanalplasten på gavlarna, dörrar och vädringsfönster. Det var inte lätt och jag kände mig väldigt osäker och rädd för att göra fel.
Det är två sidor på plasten som man måste hålla reda på, utsida som är UV-beständig får inte vändas fel.

Allt ska sen skäras ut med mattkniv, från en av skivorna som är 6m lång och 3 m bred, det va jobbigt i blåsten.

Det här var en av sidorna i beskrivningen vi hade att gå efter...



När det var dags att skära ut för dörrarna, blev det ännu knixigare eftersom dom skulle hängas åt olika håll. Min erfarenhet av sömnad och mönster kom nu till användning. Vi  höll på ett bra tag och det blåste som vanligt, inte kul.

När det va klart så bar vi ner det vi tidigare skruvat ihop och skruvade fast det i grunden. Sen var det dags att gå in och göra sig färdig för valborgsmässofirandet.



Måndag: Vi började nu med att skruva fast alla bågar som var kvar och den andra gaveln. Det tar väldigt lång tid och är många små skruvar och muttrar (m4) som ska dit. Hela tunneln har skruvats med m4.


 Dom stora flaken av kanalplast, fyra stycken (6m x 3m) bar vi sen ner och monterade en och en. Det va tur att det inte blåste lika mycket idag som tidigare, då hade det inte fungerat eftersom dom är omöjliga att hålla när dom tar vind.


Men det gick väldigt bra och alla monterades och skruvades fast. Vi hade lite problem med själva fastsättningen av metallstripesen som håller plasten, men även det löste sig efter ett tag.

Dörrarna skruvades sen fast och nu fick man en skön känsla av hur det kommer att växa och grönska där inne i sommar. Varmt blev det direkt och termometern visade på 29,8 grader fast dörrarna var öppna hela tiden.


 J-O fortsatte med att spika fast det sista av golvet och det blir väldigt bra. Impregnerat virke och en snickare som kan sin sak, då blir resultatet perfekt.


Tunnelns storlek är  8 x 3 m
Nu står tunneln klar att användas. Men vi kommer att fixa andra handtag till dörrarna än dom som va med. Tyckte dom var klena och opraktiska (det är därför dörrarna står öppna).

Vi avslutade kvällen med att i tunneln dela på en flaska vin och bara njuta åt vad vi åstadkommit.
Nu hoppas vi att den håller i många år, eftersom vi ALDRIG kommer att göra om det. I alla falla inte en byggsats som den här. IKEA är guld om man jämför ;-)

Sammanfattning:
Negativt

  • Väldigt många och små skruvar och muttrar (m4) som hela stommen skulle sammanfogas med.
  • Gott om plats behövs för att få plats med alla delar som först måste skruvas ihop, innan själva monteringen. 
  • Manualen enbart på engelska och ryska.
  • Knepigt att få till och skära ut kanalplasten på gavlar, dörrar och ventilationsfönster.
  • Knapphändig information om hur grunden skulle monteras.
  •  Fungerar inte att vara utomhus om det blåser lite
  • Glömde bort att äta och blodsockret sjönk och det blev ännu svårare att förstå manualen.
  • Dåliga handtag som följde med, vi skaffade egna och skruvade dit.
Nytt lås på dörrarna från utsidan och det som följde med satt vi på insidan

Positivt

  • Vi höll sams hela tiden, men irritation uppstod emellanåt.
  • Roligt att arbeta tillsammans med det gemensamma projektet.
  • Den blev stadig och känns rejäl.
  • Resultatet när det äntligen blev klart är vi så nöjda med.

4 kommentarer:

  1. Hej, jag funderar på att köpa från Averto också. Jättefina odlingstunnlar och toppen med polykarbonat skivor. :-)

    Hur tror du dom står emot snö vintertid? Bor i Södra Norrland och kan få mycket snö.

    Borde inte lägga sej så mycket snö ovanpå pga dom är runda upptill, är lite i valet och kvalet och ta ett med starkare stomme och 6 mm polykarbonat. För- och nackdelar?

    Lång leveranstid? Var det dyr frakt?

    Väldigt bra blogg med fina bilder. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki
      Ursäkta att jag inte svarat dig tidigare. Min tunnel har jag nu haft sen i april nu och jag är hur nöjd som helst. Odlade mycket tomater och chili i den och nu kan jag även svara på hur den beter sig med snö på taket. Som du skrev så glider det av och lägger sig inte som på min gamla tunnel från Duncover. Enda nackdelen jag kan se är att själva låsen (handtagen) är lite veka, vi fixade egna som jag skrev i bloggen.Likaså ett tips till dig om du köper en, köp även med plastskenor att sätta på ändarna där kanalplasten är öppen. Det kryper in små insekter där som inte är så kul att ha framförallt tvestjärtar. Just nu har jag vinterodling i den, flyttade in purjolök och kål i höstas och har nu även vintersått.

      Radera
  2. The description guide of Kanalplast might be in your hand, but what about its applicability. There are endless usages of this material, but if you are unable to buy them, then it is a sheer waste. Norhage will serve you with varied qualities of Kanalplast and at the best price that you have ever imagined. It is made of PVC and is known to cover up the areas with the best support. To know more, connect with us directly through our website #Norhage.

    Drivhus | Drivhus Til Salgs | Terrasse Tak | Polykarbonat | Polykarbonat Platter | Kanalplast | Drivhus Plast | Drivhus I Tre | PVC Gardin


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men jag är väldigt nöjd med min odlingstunnel. Det negativa jag informerade om i bloggen var till andra odlingsintresserade som går i tankar att köpa odlingstunnel från Averto om vad som var bra och dåligt.

      Radera