2021-05-14

Kålen utplanterad

 Soligt och varmt på kristihimmelsfärdsdagen och jag försökte att göra iordning landet där kålen ska växa i år. Men det va inte så lätt med en liten valp runt benen som vill gräva och vara med på allt jag gjorde.

Janne fick ta honom ett tag så jag kunde plantera ut kålen och sätta över kålnäten.

Vitkål, savojkål, röd och vit spetskål, grönkål, svartkål, kålrot och kålrabbi är det jag drivit upp och nu planterat ut i två bäddar.


Men som oftast så har jag sått för många plantor, så det blev en bricka över med olika sorter som jag gärna säljer istället för att slänga iväg. 

Plantor som inte fick plats.

Grönkål 

Fyra grönkålsplantor planterade jag i en pallkrage vid komposten. Jag grävde ner en hink bokashi innan, så nu har dom fått en bra start. 

I stora bäddarna har jag tidigare gödslat med hästdynga. Kål kräver mycket gödning så det blir till att vattna med nässel- och guldvatten (utspädd urin)  i sommar. 

Ställningen i pallkragen är en jag köpt tidigare men det tillhörande nätet gick sönder, så jag var tvungen att lägga över annat kålnät.

De kålnät jag använder är köpta på Gjordnära och är väldigt starkt. Använde det förra året och blev jättenöjd. Så i år har jag skaffat ett till de andra landet och biten som blev över när jag hade klippt lagom stor bit kunde jag använda till ställningen över pallkragen. 

Så skönt att ha fått upp dom innan kålflugan och kålfjärilen börjar flyga omkring.


Båda kubiktankarna är nu fyllda och solcellspumparna startade, så nu kör vi!

3 kommentarer:

  1. Hej. Jag undrar vad du hittat på att sätta fast nätet på ställningen?
    //Linda

    SvaraRadera
  2. Hej. Jag använder mig av elrör som jag böjer över landet. Sen har jag små klämtänger typ små tvingar i plast. Lindar sen nätet på sidorna runt plankor/ brädor så det håller tätt mot marken.

    SvaraRadera
  3. Tack från Linda. N har jag köpt klämtänger!
    😊

    SvaraRadera