2017-04-19

Göra eget bokashiströ

I helgen startade jag upp en ny sats med tillverkning av bokashiströ.

Har gjort egen tidigare och det blir billigare än att köpa och är inte alls krångligt.

Grovt vetekli behövs och det köper jag på Stora Hällsta i Sala. Sen behöves EM-1 och Rörsockermelass som jag skickat efter från bokashi.se

Sen är det bara att fixa en bra hink med tättslutande lock. Det är bra om den är tillräckligt stor så man kan röra om ordentligt så allt blandas om innan man sätter på locket.


Färdigblandat strö som nu ska stå och mogna 6 veckor.

Receptet jag använder
Vi skickade in för några veckor sen till VafabMiljö och ansökte om att slippa betala för komposttunnan (bruna). Fyllde i en ansökan och beskrev hur vi komposterar med bokashi istället.
 
Nu har vi fått svar och dom beviljade vår ansökan, men skrev också " Stickprov kommer att göras för att kontrollera att sorteringsanvisningar för hemkompostering följs". 
 
Det vore kul om dom kom så då kunde få visa hur bokashi fungerar och mina jordfabriker, EM-Spray, lakvatten mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar