2016-11-05

Fösta snön iår

Första november kom snön och temperaturen kröp ner under nollan på natten.
På morgonen låg ett blött och tungt täcke över taket till odlingstunneln och jag blev tvungen att försöka sopa av det så gott det gick innan jag åkte vidare till jobbet.
Växterna har klarat sig bra, även de som inte står i vintertunneln. Dom är täckta med enbart en fiberduk över.

Såg att plasten på flera stället gått sönder så jag lagade med silvertape, inte snyggt men praktiskt. Det ska bli intressant att se hur odlingstunneln klarar av vintern.

På andra trädgårdsbloggar har jag sett odlingstunnlar liknade den jag, som stommen inte orkat med snön och som vikt sig och gått sönder.
Tänkte då att vi nu innan det börjar snöa mer skulle ta och förstärka den, genom att lägga dit ytterligare längsgående ribbor i taket så det inte blir så stora mellanrum. Gjorde även stöttor som håller upp aluminiumstommen så den inte viker sig av tyngden från snön.
Men man kommer ändå givetvis att behöva sopa av taket när det ligger snö på.






Den låga temperaturen och blåsten hade fått kålen som fortfarande stod kvar ute i landet med fiberduk över att ge upp. Röd- och vitkålen hade fryst och var inget att ha, men jag lät den stå kvar så rådjuren kanske äter upp den. Grönkålen hade klarat sig bra, men en hade gått av och jag blev tvungen att ta in de.

 
 Här en del av grönkålen som jag förvällde och frös ner i lagom stora påsar. Kommer att bli gott i en lasagne eller en omelett.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar