2017-06-17

Hann vattna innan regnet kom...

Sitter nu på balkongen och ska försöka komma ihåg vad jag gjort idag (lördag).

Vi startade dagen med att ta äta frukost ute. Det är så mysigt att sitta på gräsmattan en tidig sommarmorgon och dricka kaffe och bara vara. Vi spanade på en liten fågel som byggt sitt bo i ett hål i stammen i en av lindarna.
Inte alls så högt upp, så vi får väl se om Pablo (vår katt)  hittar dit innan dom är flygfärdiga (hoppas dom hinner). Vi observerade den lilla fågeln som ihärdigt flög fram och tillbaka till boet och levererade mat.

Efter frukosten blev det ena och andra att göra och jag hade beslutat att idag så sommarblommor  mellan raderna av lök. Det landet är så tråkigt att titta på, nu är det enbart är lökblast som växer där.
Jag blandade ihop slattar från frön från vit sommarblomma, atlasblomma och blomsterlin som fanns kvar och sådde.
När jag sår i en redan täckodlad bädd så makar jag undan täckodlingen så jorden blir bar. Gör sen en ränna i jorden, vattnar och sår fröna. Sen täcker jag med jord antingen köpt eller sparad sen tidigare och vattnar så klart. Jag låter sen jorden vara bar utan täckning tills jag ser att fröna grott och det börjat växa.
Ni skulle sett mig när jag som en lindansare balanserade mellan raderna  för att inte trampa ner lökblasten. Jag gjorde ett felsteg och trampade rätt ner i hinken med jord, när jag "lätt som en gasell" hoppade bakåt... ha ha...



Det var väldigt kvavt i luften och varm, så jag var förberedd på att det skulle bli regn om några timmar. Vad kan vara bättre då än att vattna!!! Det låter helt korkat men är faktiskt riktigt smart, då vattnet man vattnar inte dunstar bort utan regnar ner istället.... ja ni fattar.....
Jag har en hel del land och pallkragar så det blev en hel del att vattna.

Det blir väldigt mycket spring fram och tillbaka och stegräknare visar snart 10 000 steg....men av en tillfällighet råkade jag se en underbar liten blå blomma i pallkragen med kryddväxterna. Det va mejram som blommade och jag har aldrig lagt märke till den lilla blomman tidigare. Underbart vacker!

Mejram
Det är inte svårt att hitta på saker att göra hela tiden när man har en stor trädgård och odlar en hel del. Men jag älskar det! Att få vara utomhus och att sen få sköta om och följa det man startat är en sån underbar känsla. Jag säger till J-O har man sått ett frö så måste man ju sköta om och vårda plantan sen....
En granne som cyklade förbi frågade om jag "bodde" i växthuset? Ja, jag flyttade ut i april blev mitt svar. Han hade inte fattat det där med grönsaksodling....

Tidigare när jag planterade ut majsen, insåg jag att jag skulle sått flera och det gjorde jag ju så klart direkt och dom var nu klara att planteras ut bredvid dom andra.
Passade på att rycka bort potatis som glömts kvar i jorden från i fjol och som nu börjat gro. Det passar inte bra att ha i samma land som tomat då dom kan smitta varandra med bladmögel.

Majs samplanterad med busk-tomaten "Vilma"
I odlingstunneln har tomaterna verkligen fått en riktig kick, efter att jag vattnat med EM. Dom växer som bara den. Även chilin och det övriga har också fått smaka på den näringsrika drycken.


För några veckor sen så sådde jag isbergssallat i tråg, eftersom jag insåg att den som vi äter av idag snar är slut och då måste det sen finnas tillgång till mer.
Nu har den växt som bara den dom senaste dagarna. Plantboxen dom såddes i har stått utomhus i en tom pallkrage med kompostgaller över, så inga djur kan trampa eller göra någon skada på dom.

Men var ska jag plantera ut om dom?????? Det får bli i vitlökslandet, eftersom jag tror att dom kommer växa snabbare och även vara skördeklara innan jag ska ta upp vitlöken. Det är dessutom flera av löken som inte gått till eller av någon annan anledning inte velat växa, så där fanns det plast.
Men jag var tvungen att lägga ett kompostgaller över allt eftersom våra katter har för vana att just ligga och sova just där. Det blev lite pillrigt att få upp lökblasten eftersom den växt så mycket men det löste sig.


Jag var ensam på gården idag eftersom alla var och kollade på fotboll, så jag fick verkligen tid att strosa runt och fixa med både det ena och det andra.
När jag kollade runt i potatislandet så såg jag hur det bara exploderat av växtkraft där. Det har inte vattnas något extra utan bara fått vara. Men täckodlingen har hållit jorden fuktig hela tiden.


Under nätgardinen växer kålen för fullt och "peppar peppar" så har inga angrepp från varken kålmal, kålfjäril eller sniglar syns än.

Grönkål

Pak Choi
 Pak Choi är nu skördeklara och helt utan angrepp, nu får vi hitta på goda recept på hur vi ska tillreda dom.

Pak Choi som jag skörat från landet idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar