2017-08-05

Bladlöss

När jag häromdan gick runt bland pallkragarna så såg jag att plantorna jag satt ut av majrova såg så vissna och konstiga ut.
 
När jag tittade närmare på bladen så upptäckte jag att det va bladlöss på dom flesta. Jag har uppmärksammat kålfjärilar som nu kommit och trodde det va dom som la ägg, men det var bladlöss.


 
Jag blandade till en såpalösning (såpa + vatten) och sprutade på alla bladen, både bak- och framsida. Gnuggade sen in lösningen så att alla löss fick sig en dos.
Upprepade det sen kvällen efter. Det är viktigt att inte spruta när det är direkt solljus utan vänta tills kvällningen då det är svalare.
 

Plantorna ser redan piggare ut och nu hoppas jag att majrovan växer till sig, eftersom jag misslyckades med den första sådden som jag satt för tidigt och som började blomma innan någon rotsak hann växa till sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar