2018-03-27

Vintersådderna har börjat växa i tunneln

I helgen var det underbart varmt och skönt, 12 grader i solen och vindstilla. Men i odlingstunneln var det 30 grader, så där fick jag låta dörren stå öppen ngn timme och vädra.
Vi satt oss under tiden och njöt i solen med var sitt glas rött vin. 
Välkommen vår!

Dagen efter blev det väldigt kallt,  -15 grader på natten och på dagen var det bara solen som värmde.Hela veckan ska bli lika kall har jag sett i SMHI´s app.

Men nu har vi ställt om klockorna till sommartid och då hinner jag mera ute när jag kommer hem från jobbet. Så idag gick jag ut och skottade bort snö från de två pallkragar som jag sådde i november. Hämtade sen ramarna som vi förra året snickrade ihop och klätt med byggplast och la över som ett lock. 

Det är mycket snö kvar....

Vintersådder som nu ska få lite mer värme av plastramarna.Det blir då som ett litet drivhus.
När det va klart gick jag in en sväng i odlingstunneln, där inne var det varmt och skönt, fast det ute är nollgradigt. Det är bara i solen det är skönt.

Termometern inne i tunneln kl. 17.00

Nu känns det som att det snart är nära, mycket energi som snart kommer att explodera här inne.
Jag har fiberduk över allt som växer och är sått inne i tunneln, eftersom nätterna är lika kalla inne i tunneln som utanför (det är ett kallväxthus utan egen värme).
Men när jag lyfte på duken och kollade under så såg jag att det nu börjat gro i några av plasttrågen. Det är så fantastiskt att de små plantorna klarar de kalla nätterna.

Majrova

Olika sommarblommor

Kålrot
Nu får jag ha koll på dom både när det gäller kyla och vattning. Men eftersom dom börjat växa där under så kalla och bistra förutsättningar, så blir dom då väldigt härdade för kylan och klara riktigt tuffa utmaningar.

Även växterna som övervintrat under fiberduk har klarat sig och sätter nu fart att växa. Det är så fantastiskt att det funkar!!! Dom har liksom stått och väntat på rätt förhållande och nu när värmen och ljuset kommer, så sätter dom fart att växa igen.

Spenat och rädisa som har övervintrat
 Rädisorna som jag sådde i höstas och som det fortfarande är liv i, ska bli spännande att följa. Vi får se om det kommer att bli några rädisor eller om det enbart är blasten som växer. Men det är ett experiment. Jag har även sått nya, både ute i vintersådden och inne i tunneln.
Spenat som övervintrat och som nu växer för fullt. Vintersalladen bredvid har fått nytt liv, fast många av dom dog och liksom ruttnade bort.

 Purpurkål, Purjolök och längst bak en Spetskål.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar