2018-04-23

Omplantering av purjolöken

Purjolöken har fått flytta ut i lilla växthuset. Det blev för varmt inne och den började gulna lite och inte se så pigg ut.

Jag bredsådde fröna i två krukor 11 cm x 11 cm. Sen har den toppats minst två gånger för att inte bli så hög och trasslig. Rötterna stimuleras då när man toppar dom och blir kraftigare.



Det ser trassligt ut och man känner att det här kommer ta tid..........En och en ska dom nu planteras i varsin liten kruka.
Försiktig vände och lirkade jag ut allt och började sen med hjälp av en gaffel sära dom från varandra.
Rötterna är känsliga så man får ta det försiktigt.






 Jag började att plantera dom i papperskrukor jag gjort tidigare, men kom sen på att purjolökens rötter inte vill stå i vatten. Då var jag tvungen att plantera om dom eftersom det inte är så lätt att hälla av överflödigt vatten ur tråget som papperskrukorna stod i, utan att allt ramlar ur.


Det blev att plantera om allt igen i pluggbrätten jag tidigare köpt på Lidl.

Dom är billiga och bra (en förpackning innehåller både pluggbrätten, bevattningslåda och "lock".  Har för mig att det var 5st i varje förpackning.
Nackdelen är att det inte är några förborrade hål i själva pluggbrättet, så dom får man göra själv.
Det är väldigt viktig både när det gäller bevattningen och avrinningen.

Nu blir det enklare att vattna, bara fylla på brättet under och sen ställa ner pluggboxen. Efter ett tag när jorden är mättad, lyfter jag upp och häller av överflödet.

Pluggbrätte från Lidl med purjolök (bevattningslåda ej med på bilden)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar