2018-07-04

Lilla växthuset och pallkragelandet i juli

Det är helt otroligt vad det växer i landen man hinner knappt med. Mycket tid går åt till att vattna och gödsla, men annars är det ganska lugnt nu om jag jämför med månaderna innan.

Jag kommer att börja så nytt snart som kommer bli mat i höst och i vinter. Läste att det är bra att så mycket av det vi ska äta i vinter, eftersom plantorna inte växer så mycket pga. för lite ljus och värme. Dom plantorna sätter jag sen ut i tunneln, när tomaterna gjort sitt och sen får dom stå där och växa till sig. Sen får vi skörda och äta av det som finns.

I bakre pallkragen växer slangurka och minislanggurka och i främre kapkrusbär.

Gurka och kapkrusbär trivs verkligen här i lilla växthuset och bevattningen som drivs av en solcell fungerar klockrent. Jag har endast gett dom gödning.
Det ska bli spännande med kaprusbären, för jag har ingen aning om dom ska toppas eller så. Man får se om det blir ngn frukt på dom.


Vi har redan ätit av några gurkor som mognat och det finns inget godare än egenodlad gurka...vilken smak!!

Dill, blommor och vintermorötter, i bakgrunden jordärtskocka
Landet framför lilla växthuset har kommit igång. I början trodde jag inte att det skulle bli något pga torkan och att jag inte hann med att vattna, men sen fick spridaren stå på några gånger och jag sådde i nytt där det saknades. När dom sen kommit upp en bit så täckte jag med gräsklipp som håller kvar fukten i jorden. Då behöver man inte vattna lika ofta.

Dill, sommarmorot och sallat


Dillen har jag klippt ner en gång redan och fryst in, men jag lät några rader stå kvar för att få krondill. Där jag klippte har det nu börjat växa upp nytt och jag sådde även en rad strax bredvid som också börjat växa.

Sallat äter vi av hela tiden och vart efter det blir ett hål, så planterar jag nya plantor. Jag sår sallat i små plastlådor med hål i botten som får stå ute i skuggan. Det är dom plantorna jag sen planterar ner där det blir plats över.

Sommarmorot


Västeråsgurka, självsådd krasse, vitlök och sockerärter
 I landet bakom lilla växthuset har jag västeråsgurka. Den såg så tafflig ut i början men har nu börjat blomma och växa till sig. Får se om hela landet sen blir grönt av gurka och blad och krassen sätter igång att blomma med gula och orange blommor. Kan bli riktigt fint.
Bakom står vitlöken som än inte är mogen att dras upp. Den gödslas och vattnas för att det ska bli så stora lökar som möjligt.

Sockerärt

I armeringsjärnet bredvid vitlöken slingrar sig sockerärterna upp, men än har dom inte börjat blomma.
Jag var sen med att så dom eftersom jag helt glömt bort det, det va så mycket annat som skulle göras just då. J-O frågade mig var jag hade sått sockerärterna i år och då ni blev det fart. Kom då på att jag inte hade sått några alls. Hittade en påse och hoppades att grobarheten på ärtorna fortfarande var bra, sådde och dom grodde fint.


Höga tomater (Ola polka) och busktomater (Vilma)
Förra året hade jag busktomater på lilla frilandet där pallkragarna står och fick väldigt mycket tomater där. 
I år har jag det landet som lökland/ blomland, så tomaterna får växa i pallkrage i stället. Det som är nytt i år är att även några höga tomater får växa där. 
Som jag skrev tidigare så testade jag på vårvintern att så tomatfrön ute i odlingstunneln. Täckte planteringen med snö och trodde väl inte att dom skulle gro. Men det gjorde dom och jag fick sååå mycket tomatplantor, så jag inte hade plats med alla själv.

Tomater har börjat växa på höga tomaten 

Mangold

Lådan med mangold har jag gallrat och förvällt. Nu kommer dom att bli riktigt stora och fina. Gott att göra en vegetarisk lasagne av eller ngt annat gott. Riktigt goda att även blanda i salladen.


Majs och märgärt
Majsen växte liksom busktomaterna på frilandet förra året, men i år får dom samsas i en pallkrage tillsammans med märgärtor. Vi har redan börjat gå och norpa ärtskidor och det är så gott. Ska göra en god sommarsoppa med färska ärtor, persilja och morötter senare.

Löklandet med blåklint och malva
 Lilla frilandet gödslade jag rejält i våras och det ser man nu ger resultat. Löken kom upp först men sen har det exploderat i den landet. Det kommer bli så vackert med blåklint och rosa malvor som växer i rader mellan löken.


Blåklint år så vackra och om man vill och har lust kan man förutom att plocka in en bukett, frysa dom med vatten i istärningar. Kuberna kan man sen ha i en drink eller ett glas saft, riktigt snyggt!


Men jag plockad en bukett av blåklint, sommarslöja och dillkronor och satt i vår glasveranda istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar