2020-12-13

Decembersådd

 Idag är det Lucia och jag har börjat så.... Det är de plantor som har lång utvecklingstid som jag sår så tidigt som i december.

Sås dom inte nu så kommer dom inte hinna sätta frukt när sommaren är här och eftersom dom har mellan 6-7 månaders utvecklingstid så är det nu dags.

Jag har idag sått: sommarblommor, chili, rotselleri och lök.

Jag sår i små askar som det tidigare varit körsbärstomater i

Ger här en sammanställning på vilka namn dom har, så jag kommer ihåg och kanske du om du undrar.

Många av chiliplantorna kommer jag även att ha till försäljning i sommar och jag har fyra nya starka sorter att bjuda på.

Chili:

  • Anchi  (Ny)
  • Machu Pichu (Ny)
  • Tabasco (Ny)
  • Purple Habanero (Ny)
  • Thai (frön från Tahiland)
  • Jalapeños
  • Long Slim
  • Hot Lemon
  • Cajenpeppar 
  • Vampire
Paprika: 
  • Spetsparika
  • Rund vanlig
Lök:
  • Schalottenlök (Zebrune)
  • Gul lök (Sturon)
  • Röd lök (Red Brunswick)
  • Purjolök ( Blaugrüner Winter)
Sommarblommor:
  • Pensé (Spring Matrix Sangria F1)
  • Hängbegonia (Illumination Orange F1)
  • Mini Pensé (från egna frön)
Rotselleri: 
  • Prinz



Sådderna får nu stå under växtbelysning och med värmematta under.
Värmemattan har jag för att de flesta av dom här fröna vill ha det varmt och gott för att gro och då är det bra att ge dom lite extra.

Jag vattnar nu och sen underifrån genom att hälla vatten i brättet (brickan) och sen hälla bort det som inte sugits upp i askarna. 
Efter några veckor så kommer det även att behöva tillföras lite näring i vattnet.


Tomaterna som såddes den 9 november

Tomaterna som såddes den 9 november har nu växt tills sig och fyra av dom har även omplanterats en gång. 
Dom blev så rangliga så jag passade då på att plantera ner stjälken långt ner i krukan så bara bladen var i jordnivån.

Både tomat och chili kan man göra så på vid omplantering, för att undvika rangliga plantor + att rotsystemet blir kraftigare på plantan.

Utomhus i trädgården händer det inte mycket just nu, men jag tänkte att i julhelgen så alla tomatfrön. Både dom jag ska ha själv och dom som ska säljas.

Askarna med sådderna kommer jag sen att ställa ut i växthuset utan att vattna något.
Dom får sen stå där tills i slutet av mars när jag antingen lägger på snö över (om det finns någon) eller vattnar lite försiktigt i askarna, för att väcka upp fröna.

Tidigare har jag sått tomater i slutet av mars ute i växthuset (har haft Vasaloppet som påminnelse för sådden 😉 ), men tänkte att jag skulle testa om det funkar att göra det redan nu. 
Eftersom jag inte tillför något vatten alls vid sådden utan fröna endast läggs i jorden och sedan ställs kallt (även om det blir minusgrader) så ligger dom bara där och väntar på rätt förutsättning för att börja gro. Vattnar man så kommer fröet att frysa sönder och sen ruttna....

I naturen fungerar det ju på samma sätt och jag har fått tomatplantor som såtts sig själva i landen lite varstans, så nu testar jag...... 
Ni får väl se om det gick vägen i sommar om jag har några tomatplantor att sälja 😏



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar