2021-05-04

Gurka, squash, majs och hundvalp

Våren i år är väldigt kall och blåsig, så det är svårt tycker jag att kunna planera sådder och planteringar.

Sen är den här veckan också något av hur spännande som helst. Vi ska på fredag hämta hem vår lilla valp. Vi har länge tänkt på att skaffa en hund och nu när jag ska gå i pension i sommar så tyckte vi att det passade bra. 

Vi har skaffat hund-bur till bilen och allt vi tror en valp behöver och är pirriga som bara den.

Dajzon som han ska heta är en Welsh Springer Spaniel  Han är köpt av Karin som har en kennel i Järlåsa inte långt från oss.

Dajzon 8 veckor

 Ja som ni förstår så fastnar mina tankar på denna underbara varelse som vi snart får hem. Men jag måste även tänka på odlingarna om det ska bli något i landen.

 Så den här veckan var dags att så gurkan och majs. Det blev även några kärnor sådda av vattenmelon och en matpumpa. 

Sorter heter: Majs "Sweet Nugget" F1, Melon vatten "Sugar baby", Pumpa "Big Max", Slanggurka "Sherpa", Växthusgurka "Flamingo", Druvgurka "Vert petit de Paris" och Squash "Baccara".



Sådderna står på värmematta ute i nya tunneln och jag täcker dom med plast för att fukten ska vara kvar (på bilden är plasten borttagen).
Majs har jag satt flera av än förra året, då dom kommer stå ute i en av bäddarna på frilanden i år. Förra året växte majsen i en pallkrage, så det blir mera plats åt dom i år. Tror att squash kommer att få växta tillsammans med majsen.
Västeråsgurkan kommer jag att så mellan vitlöken, får se hur det går men dom ska trivas tillsammans har jag läst. Tänkte först plantera ärter tills med vitlöken men läste att dom inte alls vill växa tillsammans.




Har i år begränsat mig och bara sått några av växthusgurkan. Förra året hade vi alldeles för många plantor i växthuset och hann inte äta upp allt som mognade.

Men även fast det är en kall vår så växer det bra i tunneln med hjälp av frostvakten. Tomaterna tar sig och ska snart planteras om igen. 
Det var nervöst tidigare då mina vintersådda tomater ruttnade i sina askar och jag va tvungen att så om senare än jag tidigare gjort. 
Men som tur är växer tomater fort och det kommer bli knubbiga och fina plantor. Kommer ha ca 170 st till försäljning om det är någon som vill köpa.

Alla frösådda sommarblommor är också omplanterade och luktärterna står fortfarande utomhus och mår prima.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar