2021-05-14

Tomaterna omplanterade

Tomatsådder som gått dåligt och bra

 I år har jag förutom dom tomater jag ska ha själv drivit upp 172st till försäljning, dom såddes den 4/4.

Den här kalla våren och misslyckandet med de tidigare vintersådderna som ruttnade i sina askar, men det har inte påverkat mig särskilt mycket och de nya sådderna gjordes under tiden när man annars sår tomater (som det står på fröpåsen). Plantorna kommer garanterat ge tomater under sommaren ändå.

Varför dom tidigare sådderna inte grodde berodde på att det var varmt o kallt om vartannat. Dom såddes i askar när det fortfarande var vinter den 9 januari och sådderna vattnades inte, Ja lade istället på snö över askarna som sen skulle smälta ner när temperaturen blev varmare. Men nu blev det så att det blev varmare och snön på askarna smälte, men sen blev det helt plötsligt minusgrader igen och det gjorde att jorden frös igen och sen när det tinade så ruttnade fröna i askar. Jag har ett kallväxthus och hade ingen frostvakt aktiverad då, det har fungerat tidigare men inte i år. 

Men nu var det som sagt dags att plantera om dom nya plantorna igen. Dom har vuxit till dubbel längd på bara en vecka och kommer bli lagom höga i slutet av maj, när jag tänker börja försäljningen.

Tomaterna är sådda också i växthuset och har stått där hela tiden. Dom blir då automatiskt avhärdade och blir kraftiga och tåliga, till skillnad mot dom höga och rangliga man redan nu kan köpa i affären.

Omplantering av tomater

Dom får nu flytta ut i gamla tunneln där jag förberett med bockar och planteringsbrickor.

Omplanterade tomater i gamla tunneln

Tomater

Man kan se nästan på en gång att dom verkligen har saknat ny jord och större kruka.

Jag kommer att starta försäljningen av plantorna sista veckan i maj, då dom vuxit på sig ännu mera.

Priset kommer vara samma som förra året, 20 kr/st. 

De sorter jag har till försäljning är:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar