2016-05-30

Odlingstunnel Del 4 - Klar att användas

Den här helgen har jag jobbat på som bara den för att få tunneln klar och att få börja använda den.

Startade direkt i fredags när jag kom hem, med att lägga ut kartonger i mittgången på tunneln. Där ska det sen på med grus eller bark.

Vi åkte sen till ridhuset för att se om vi skulle kunna ta hästdynga därifrån, men dom tömmer direkt ner i en container så det var svårt att med traktor ta en skopa...
Janne hade hört med en granne som nyss kört ut dynga på ett gärde om vi skull kunna få hämta där (både färsk och brunnen) och det va ok. Janne hämtade en skopa....

Men innan så bottnade jag pallkragarna med ensilage, vattnade och gick runt och trampade i alla kragarna, för att trycka ner. Sen ett lager med dynga och ytterligare ett lager med löv, som vi tog från vår stora kompost, så mycket mask och andra läckerheter det fanns i där.
Sist men inte minst jord....fyllde ända upp.
Min rygg var helt slut efter fredagen och jag hade inte svårt att somna den kvällen..

På lördagen planterade jag ut växter som stått i växthuset och som ska omskolas i större krukor, men jag sätter dom i tunneln istället för att omskola igen. Nu får dom växa till sig där och sen får jag se om dom blir kvar eller sätts ut på friland. Så roligt att se att det nu börjar hända saker därinne.
Basilika, oregano, gräslök och citrongräs.

Savojkål, rotselleri, portulak, isbergssallat och romansallat som inte syns på bilden


Jag fortsatte sen med att ta vara på den gödsel som blivit över och skottade ner den i plastsäckar. Den tänker jag använda i höst när landen ska få godis och vila..

Potatislandet fick också ett rejält lager med gräsklipp som legat i en säck, det hade blivit lite fuktigt men det gör nog inget, hoppas jag.
Potatisen jag rotade innan har vuxit till sig rejält och är riktigt fin. Satt samtidigt även potatis som jag varken förgrott eller rotat och den har inte tittat upp än, men det kan ju vara bra om dom inte blir klara samtidigt.
Bondbönorna som också växer i potatislandet kommer fint och det ska bli spännande se dom blomma tillsammans med potatisen.


Passade på att plocka daggkåpa som växer på ängen som jag sen torkade i torkmaskinen. Den ska jag blanda med olivolja och ha som ansiktsolja. Daggkåpa ska ha en uppstramande effekt och är en gammal fin medicinalväxt som man även kan koka te på.

Jag planterade även ut dom sommarblommor som stått i en pallkrage med plasttak över utomhus (p.g.a platsbrist i växthuset) i landen. Där får dom nu växa till sig och inte flyttas igen.
Det känns så bra när värmen är tillbaka och man nu kan börja plantera ut det man förgrott innan.


Söndagen började jag med att så rödbeta och polkabeta i tunneln och blomfrö i rabatterna. Det var slattar av blomfrö som blivit över, så jag blandade lite utifrån hur höga dom blir.

Tog sen med två tomatplantor som jag planterat i hink och åkte och grattade min Mamma på Mors Dag. Det blev väldigt uppskattat, kul också att ge bort något man dragit upp själv från frö.

Avslutade dagen med ett träningspass...
Sammanfattning av helgen: Jag har hunnit med så otroligt mycket .........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar