2016-05-19

Gulsparven sjöng en truddilutt

Nu börjar det kännas som försommar, när gulsparven börjar sjunga sin speciella sång: 1,2,3,4,5,6,7....

Dagarna blir längre och längre och det är väl tur så man hinner med i trädgården efter jobbet.
Jag arbetar på kontor och sitter inomhus framför dataskärmen hela dagarna, så det första jag gör när jag kommer hem är att hoppa i arbetskläder och sen ut och jobba i landen.  Så även idag...

Jag hade tänkt att plantera ut mina kålplantor idag, men eftersom jag inte har fixat tyget som ska täcka bädden så får det vänta till helgen. Måste sy ihop två långgardiner (tunna och billiga) som är köpta på IKEA, så det täcker två pallkragar. Tidigare har jag spänt upp plaströr (el) i bågar över som gardinen ska vila på. Blir nog bra...

Men det finns alltid massor annat att göra...... Så idag planterade jag ut piplök, kajplök, purjolök och salladslök i pallkragar. Dom har stått sedan några veckor i en pallkrage utomhus med lock över så dom är bra härdade och nu så ska det även bli varmare väder, inte en dag för tidigt. Men de fick för säkerhetsskull ett lock över sig.

Vädret i veckan har varit riktigt kallt och tråkigt och det har stått stilla med växtligheten i växthuset. Man märker det eftersom det inte behöver vattnas lika ofta. Men nu säger vädersidorna att det kommer bli varmare igen.

Får se om vi får upp tunnelväxthuset i helgen, vi har i alla fall förberett med att klippa gräset där det ska stå och direkt kom krattan och plastsäckar fram som klippet sparades i.



Salladslök och purjolök
Nu har jag märkt att jag för-sått alldeles för mycket och att allt kommer att bli färdigt samtidigt, det är ju väldigt fel.
Men man lär av sina misstag och det här året är mitt fösta med den här sortens odling.
 
Nu hoppas jag att vi ska kunna äta så mycket ekologiska grönsaker i sommar som möjligt och att vi kan frysa och konservera det vi vill äta i vinter.
 
Gulsparven spelade i träden över mig när jag arbetade med att plantera löken och det "luktade" lite regn men det var varmt och skönt även om det var mulet.
Jag är nog lite nojig, men känner ett sånt lugn och lycka när jag får hålla på med min odling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar