2016-05-22

Odlingstunneln Del1 - montering


Vilken skön helg det varit och vad mycket jag hunnit. Vädret har varit lite mulet men varmt och skönt i luften.
Äppelträden blommar för fullt och de är så vackert.



Lördagen startade vi tidigt med att bära ut lådorna som innehöll odlingstunneln på platsen som Janne förberett.

 
Vi började med att lägga ut alla stålrören för stommen.
Bra utförlig bruksanvisning som var lätt att följa.

Det tog ett tag, men vi ville vara noga...
 
Så här ser den ut inifrån när duken är på plats.

Vi fäste den i marken med jord-ankare, som man skruvar ner i jorden och sen fäste i de nedersta stålrören.

Hoppas det håller för vinden nu.........



Så här blev resultatet, riktigt bra och jag hoppas den även pallar några vintrar.

Nu ska gräsmattan inuti täckas med kartong och tidningar. Sen ska det dit pallkragar som fylls med ensilage, gamla löv från i fjol och en massa annat organiskt material och jord  ca 1 dm överst i kragarna, så får man hoppas att jordfabriken sätter igång och jobbar.
 
När tunneln väl var på plats så var det dags att plantera ut alla kålplantor, grönkål, vitkål, brysselkål, broccoli och savojkål fick plats i pallkragar.
 
Nätet är tunna gardiner jag köpt på IKEA.
Varför jag har nät över är för att inte kålfjärilen ska ta "kål" på min kål. Den lägger sina ägg på bladen och larverna äter sen upp mycket och det vill jag undvika.
Vi får hoppas att det funkar.
 
Det här var en del av vad jag gjort i helgen, kommer inte ihåg allt... Men är så roligt att få vara utomhus och jobba med trädgården.
 
När det sen var dags att gå in var jag helt slut och somnar framför tv´n efter några glas gott rödvin.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar