2016-06-27

Skadedjur och bekämpningsmedel

Vet inte vad jag ska göra.
Första året jag ger mig in på att odla mera grönsaker än tidigare, så blir det ett riktigt skit-år för mig men paradiset för allehanda skadedjur. Jag blir så trött.... Våren var väldigt varm om det kan bero på det.

Det började så bra med alla sådder som jag gjorde inne, med början redan i februari.
Väntade med kålplantorna så att dom skulle hinna bli tillräckligt stora innan jag planterade ut dom.
Fixade med elrör och hade nät över för kålmal och kålfjäril, som jag läst om också älskar kål.

Dom har växt så fint och jag har varje dag gått och tittat på dom, vattnat och gett näring. Trodde det skulle bli en riktigt fin skörd.

Nu har kålmalen ändå letat sig in under nätet och lagt ägg på bladen. Larverna som är så små att man knappt ser dom äter sen på bladen som efter kalaset ser ut som spets. Hundratals små hål och kollar man undersidan så ser man en liten larv. Den nyper jag såklart ihjäl, men det är hopplöst att kolla under varje blad. Får dom äta ifred så är det sen bara bladnerven kvar och plantan dör.

Här är några bilder tagna utanför nätet, för jag vågar inte lyfta upp det i onödan.

Savojkål

Brysselkål

Vitkål, broccoli och grönkål
Men det är inte bara kålmalen som käkar, sniglar och bladlöss har också börjat mumsa på växterna.

Hade tänkt att jag inte skulle spruta något medel, men blir nog tvungen.
Läste ett recept som jag nu har testat för bladlus, får se om det även hjälper mot allt annat.

Alla ingredienserna hade jag hemma, så jag mixade ihop allt och gick ut och spraya. Vi får se om det hjälper något.

Så här gjorde jag:
1/2 gul lök
6 vitlöksklyftor
1 stark chilipeppar
1 liter vatten
Mixa ihop allt och sila av, häll det i en vattenspruta och gå ut och spraya (inte i motvind).

Även små blomplantor som jag för en vecka sen satt ut har dom käkar på.  Dom fick en sprut av medlet, ska bli spännande att följa.


Basilikan är också angripen

även majrovan....
Nu ska jag inte deppa längre för det finns ju än så länge växter vi kan äta och som dom låtit vara.

Sallaten LittleGem har fått stå orörd, bara ngn liten snigel som jag sett och petat bort. Den ska jag så fler gånger, otroligt god och nu har den även börjat knyta sig.
LittleGem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar