2016-06-21

Larver på kålen

Neeej, nu har även min kål blivit drabbad av kålmalens små larver. Dom är inte större än en sytråd och sitter på undersidan av bladen. Malen måste ha kommit igenom nätgardinen jag så noga har haft över och aldrig lyft på...

Jag fick panik och tog vattenslangen med duschmunstycket och gick igenom blad för blad. Riktigt blött blev det.
Vill inte spruta något besprutningsmedel på kålen, så vi får se om det hjälpte något med vattnet. Ska göra om det snart igen. Ska göra det så obekvämt som möjligt för de små larverna.

Savojkålen som står i tunneln har än inga angrepp, men dom fick en dusch dom också.

Sådde sen sallat, broccoli, spenat och grönkål i tråg, som jag ställde utomhus. Dom står på en skuggig plats med fiberduk över.
Det ska ju tokregna i helgen, det är så typiskt när det är midsommar att det alltid, ja nästan alltid blir sämre väder. Men de små sådderna ska nog klara sig. Det är bättre att dom står ute i skuggan än i växthuset där det blir alldeles för varmt, i alla fall för kålen.

Inne i växthuset växer tomaterna som bara den, har aldrig haft så kraftiga plantor. Kan vara bockasin som jag hade i botten av lådan som gett en sån bra näring. Likaså vattnar jag med lakvatten, nässelvatten och kissvatten, lite då och då.
Gurkan växer den med, men eftersom jag var tvungen att så om den så är den inte så stor än. Men den kommer.... De första gurkplantorna  fick röta i stjälken och "vinnade" ner. Det var nog jag som vattnade för nära rotstjälken..... Har klippt en petflaska som en cylinder och trätt över dom nya plantorna så att vattnet inte ska komma i kontakt med stjälken och vattnar utanför. Få se om det hjälper.

En djungel av tomatplantor i växthuset.


Små tomater har även börjat växa fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar