2016-10-01

1:a oktober

Vilken underbar höstdag det varit idag. Den första oktober har bjudit på sol och lite blåst, men har varit underbar.
Jag har jobbat hela dan i vår trädgård och hunnit massor. Det är som det är när man arbetar heltid och då får man ta helgen till att jobba med det som måste göras. Men det är så rolig...

Redovisning av vad jag hunnit idag:
Började dagen med att sålla jorden i pallkragen som jag har tömt bokachi i under vinter och våren. Det blev två fina jordsäckar med sållad jord. Jag fyllde sen pallkragen med  två nya hinkar bokachi och löv. La sen jorden som blev över ovanpå.

Sen började vi (min sambo hjälper mig mycket) att gräva det nya landet i hästhagen. Vi har tidigare flyttat ner hallonbuskarna dit och tänker även ha en stor täckodlad bädd där som kommer att delas upp i 80cm breda bäddar med ca 50cm mellanrum mellan. Hela bädden mäter 8x4,90m.
Bild tagen från vår balkong på den nya bädden i hästhagen
Fortsatte sen med att med trimmern slå allt gräs som växer runt odlingstunnel och frilade stenen som ni ser på bild och som försvårar när vi klipper gräset. Nu syns den och min plan är att nästa år plantera någon fin växt runt.
Jag hann inte så mycket innan batteriet la av så vi åkte och köpte ett kraftigare batteri (något vi sagt att vi skulle göra hela sommaren).

När det va klart tog vi en fikapaus med en god smörgås till, självklar var det med sallat på från landet, mums!

Tog sen och drog upp krassen i landet och grävde ett dike där de stått och vräkte ner löv, som sen täcktes över med jord.

Mitt pallprojekt fortsatte sen och jag grävde ur två kragar som det har växt squash i. Flyttade isär dom och täckte med markduk under. Packade sen med växterna som växt där + ensilage, hästdynga och jorden över som jag tidigare grävt ut. Målade dom svarta (slamfärg), men färgen tog slut och jag kände att det va dags att avsluta arbetet för idag.
Herregud så trött jag var, men en sån underbar dag.

Imorgon ska jag fortsätta måla färdigt resten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar