2016-10-09

Helgens "att-göra-lista"!!

Min agena för helgen:
  1. fixa odlingstunneln för vinterodling
  2. så ärtor i pallkrage ute eller inne i odlingstunneln
  3. plocka rönnbär för att torka
  4. tar bort chili, paprika och aubergine
  5. plantera om chilin
  6. ta in pelargoner
  7. ta in flaskor med flytande från växthuset
  8. ta in blommor som finns i växthuset
  9. börja täcka det nya landet med tidningar och enslige
  10. flytta kålen till en odlingskrage
  11. plantera det som såtts i odlingstrågen i odlingstunneln
  12. klippa ner  gräslök, piprök, libbsticka, oregano för infrysning till grönsakssalt
  13. fixa  morötterna med torv i jordkällaren.
Det var min agenda för den här helgen......

 Mycket att göra, men jag hann även med att plantera alla vitlök som jag beställt, även fast det inte stod med på listan.
Upptäckte att jag beställt alldeles för mycket.....men dom sitter nu i jorden och HERREGUD så mycket vitlök vi får nästa juli och allt tar sig. Lådan där hallonen stod tidigare + tre pallkragar är det nu vitlök i. Tur att jag har ngr nya land på gång så jag även har plats för annat när det är dax för vårsådderna.

Jag hann med det mesta av min planering den här helgen. Dock ej att plocka rönnbär, ta in pelargonerna som finns ute i rabatten och blommorna som har fått stå ute i sommar på balkongen.

På söndagskvällen kokade jag lite mer äppelchutney. Det blev sex burkar som nu får stå i jordkällaren tills med allt annat jag konserverat i år. Riktigt roligt att kunna gå ner i vinter och hämta en burk med smak av sommaren.

I odlingstunneln har jag hela tiden sällskap av Pablo, så fort jag är ute och arbetar i trädgården är han med.
Men han springer i nyplanteringarna också,  hur lär man en kattunge att inte göra det?

Får han inte uppmärksamhet direkt så hoppar han upp och sätter sig på axlarna. Lite bökigt då  man måste flytta sig då och då, men har håller balansen bra. 
Sallat, rödbeta, majrova, rädisor mm har nu planteras.... 
Det ska bli så spännande att se vad som funkar att vinter-odla i lilla tunneln av bubbelplast. Håller tummarna att sniglarna snart går i vinterdvala eller döööör!!!!!!!

Vanliga ekologiska gula ärtor har jag sått  i en pallkrage tunneln (utan bubbleplast) , hoppas det hinner komma upp lite goa skott innan kylan kommer. I mitten växer sallaten så bra nu när det inte är så varmt i tunneln.
 Skön vy över vintertunneln.
Men vad ska man göra för att bli av med åkersniglarna. Ska dom inte somna snart??? Dom äter och äter av mina växter i tunneln och så fort jag ser någon så klipper jag itur dom.
Funderar på att höra mig för om spill-bitar av takpapp från ngn takläggare. Tänkte testa att klippa remsor ca 7cm breda och häfta fast på kanterna av kragarna.
Snigelpellet som jag har strött ut hjälper inte alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar