2016-10-29

Höstfix

Hösten är här och det är slutet av oktober. Natten till söndag ändra vi till vintertid igen och det är inte klokt vad tiden går fort, tyckte det inte var så länge sen som jag ändrade alla timrar i huset och nu är det dags igen.

Lilla växthuset måste städas och planeras. Vad ska tas in och vad kan vara kvar över vintern?. Alla flaskor med ngt flytande innehåll i har tagits in och även pluggboxar och brätten måste tas in och är finnas inomhus när det blir dags för sådd. Jordsäckar har jag flyttat in i jordkällaren så att det inte är frysta klumpar som måste tinas flera dagar när man får lust att så i februari.



I trädgården är det också höst och jag har nu gjort färdigt den sista pallkragen i mitt projekt.
Det är bara pallkragarna med kålen som är kvar, men dom ska inte flyttas utan bara höjas.
Janne hade blåst ihop mycket löv som jag packade pallkragen med. Men det blåste och kattungen (Pablo) hoppade runt och lekte hela tiden så det va ett riktigt kaos ibland, med markduk och löv som blåste omkring.







I tunneln är det nu ca 5 grader varmt och det växer fortfarande. Vet inte om det kommer att funka med vintertunneln jag gjorde av bubbelplast, men vi får se. Jag har haft det stängd men tänkte att den ska nog vara öppen tills det blir minusgrader ute. Så nu är den öppen och alla övriga kragar i tunneln är otäckta. 
Flyttade in purjolöken idag som stått på friland så vi kan fortsätta skörda ett tag till. Den fick ta platsen bredvid rotsellerin längst bak. Har också tejpat igen alla glipor på fönsterna från utsidan med silvertejp så det inte ska blåsa in där i vinter. Såg att sniglarna fortfarande är aktiva och ätit av de mindre plantorna jag satt ut, helt otroligt det har ju varit nollgradigt vissa nätter. Riktiga överlevare dom där.....


 Hösten är så skön och luften så klar och hög så man vill inte gå in utan bara fortsätta att vara ute. Man får mycket gjort eftersom jag hela tiden letar saker att göra för att slippa gå in.

Nästa vecka ska det bli minusgrader och kanske snö.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar