2016-11-26

Frusen dragkedja på tunnelväxthuset

Idag skulle jag varit med och jagat älg, men jag vaknade med halsont och bestämde mig för att vara hemma och pyssla lite istället.

Gick ut och kollade i tunneln hur det växer. Det är bara när man är ledig på helgen som det  kan ses i dagsljus, men idag va det knappt jag kom in.
Dragkedjan var väldigt svår att öppna, eftersom det varit varm och kallt väder om vartannat och vatten frusit fast i den redan så sköra dragkedjan. Men jag tog det easy och den höll!

Kom att tänka på att jag tidigare använt en spray, som jag köpt för flera år sen och som skulle vara bra att använda när billåset frusit. Efter mycket letande hittade jag flaskan.  Den sprutade jag nu på alla dragkedjor på tunnel och vilken skillnad det blev. Hoppas nu dom håller över vintern.

Vitkål, har täckt med löv för att jorden inte ska frysa.
Inne ser det inte så kul ut och absolut inte så som jag i min fantasi hoppats att det skulle var med vinterodling.
I juli när jag sått allt i brätten och pluggboxar som skulle växa i tunneln i vinter, så åts allt upp.

Jag hade min små sådder utomhus i skyddad läge med fiberduk över, men ALLT blev uppätet.
Inget roligt första år som vinterodlare och jag rannsakar mig själv hela tiden för att ha gjort fel. Men hur ska jag göra då????

Ok, nu åter till nutid.......
Visst, det har inte frusit...men det ser för halvtaskigt ut och kondensen gör att det är kallare nu inne än det är utomhus. Nej!!!!! Vad gör jag för fel?

Inte så imponerande, eller hur?
Vattendropparna hänger under bubbelplasten och drar ner temperaturen i min vintertunnel. Är det fel sorts bubbelplast?

Små plantor av LittleGem. Klarar dom vintern så hoppas jag dom sätter fart och växer när solen börjar värma igen i feb.

Nu väntar jag på den riktiga vintern med snö och många minusgrader.
Då får vi se vad som kommer klara sig eller frys sönder.
Vitlöken som jag satt tidigare har börjat titta upp och det är inte bra, men hoppas den klarar sig. Jag har läst att dom är väldigt tåliga  och jag har täckt alla landen med ett tjockt lager löv.

Inomhus under växtbelysning växer det sallat och ärtskott och idag har jag satt tomatfrön för busktomater.... Crazy eller hur? Men funkar det så kan jag kanske om några månader ha små körsbärstomater att skörda, spännande.

Jordärtskockor köpte jag idag , en påse på ca 12 st ekologiska i vanlig mataffär. Har planterat dom i en pallkrage jag hade över. Har läst att man inte ska sätta sådana som säljs i mataffärer, men har inte hittat några andra någonstans. Jag planterade dom i en pallkrage utifall det skulle bli ngt fel eller dom smittar ner jorden. Då är det enbart där jag behöver byta ut den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar