2016-12-07

Inomhusodling

Dagar, veckor och månaderna rusar fram och om tre veckor är det jul. Ingen snö ute än och idag är det 6 grader ute. Min vitlök som jag sådde i oktober har tittat upp lite grann genom det tjocka löv-täcke jag la ovanpå. Nu måste det snart bli kallt igen. Hörde att dom sa att 2016 var det varmaste året på 100 år och det kan kanske stämma. Nu är jag ju inte så gammal, men varmare är det kanske. Man tänker inte så mycket på det utan jobbar på och lever i största allmänhet. Trivs med livet och kan inte ha det så mycket bättre.

Min inomhusodling växer och vi har redan skördat lite blad. Mest som smörgåspålägg, men det är kul att gå och klippa lite i odlingen.
Jag har extraljus och vattnar underifrån med näring ca en gång i veckan och varje morgon och kväll går jag in och kollar hur det växer och hur mina små plantor mår.

Här växer mangold och spenat, som jag planterat om i ett stort pluggbrätte från tråget dom såddes i från början.

Sallat, plocksallat och Little Gem växer bra.

Ärtskott, så himla gott. Det här är andra omgången jag skördar. Vintersallt bredvid.

Plocksallat och LittleGem som blivit omskolade i lite större krukor.



Temperaturen i rummet håller mellan 15-18 grader. Har ställt ner element och håller dörrarna stängda till mitt rum men växterna.

Här är mina inspiratörer: Skillnadens trädgård - Sara Bäckmo, Alla fingrar gröna - Johannes Wätterbäck, Therese Lundén, Grönt - Karin Eliasson och Fröboken - Ulla Hasselblad
Jag älskar att frossa i böcker om trädgård, plantering och allt som har med det att göra. Böckerna ovan är dom jag just nu botaniserar i. Sen har vi ju internet med alla tips, bloggar, filmer you name it.... man blir aldrig fullärd.

Men jag har bestämt att jag till nästa år 2017, enbart ska odla sånt jag vet att vi gillar att äta och som jag kan lagra i vår fina jordkällare eller göra inläggningar av. Men jag vet redan hur det kommer att bli....det är ju så kul att testa nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar