2016-12-11

Snö

Nu har det snöat i två dagar och allt är så vitt och vackert. Inte speciellt kallt heller mellan -1 och -3.
I odlingstunnel håller temperaturen sig mellan 0 och 2 grader. Inget växer nu men det lever fortfarande och jag skördar purjolök och kål fortfarande.
Två gånger idag har jag fått lov att sopa av taket, men det är fin snö som glider av bra.

Har skottat upp snö längds sidorna för att isolera lite grann.
Växthuset får jag även se till att skotta och sopa utanför.
 Förra året missade jag att hålla fritt framför dörren till växthuset och kom knappt in när jag skulle hämta småkrukor för den tidiga sådden av chili mm.


Ska bli intressant att se hur länge plasten till odlingstunneln håller,
den känns den väldigt spröd och jag tar det försiktigt när jag sopar av taket.



Pallkragarna som jag planterat vitlök i packade jag till snön på och skyfflade sen på ngr skopor till.

Även dessa med tidig sådd i fick mer snö på toppen.
Nu avvaktar jag tills det blir nytt år med att så ngt mer. Då kommer jag att så i små tråg, blommor och grönsaker som jag kan ställa i plastbackar utomhus med snö på. Plastbackarna har jag borrat hål i för ventilation och så kondensvatten kan rinna ut.
Hoppas att det finns snö kvar då, för det känns lite tidigt att göra dom sådderna nu innan nyår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar