2017-02-04

En olycka händer så lätt

Nu är det ett tag sen jag skrev och det har sin förklaring.
Jag råkade ut för en olycka och har för tillfället blivit väldigt begränsad i min rörlighet. Hoppas att slippa mina paket när vi närmar oss mars månad.
Jag föll nerför vår trapp och skada min nacke och handled, så det är att gå med stödkrage och gipsad arm nu ett tag.

Men mina små sådder som jag innan gjorde växer och kräver sin omplantering.
Nu är det tur att det är vänster arm som är gipsad och jag är högerhänt, så med lite pillande så fixar jag omplanteringarna (men det går väldigt sakta).
Har även sått en del nytt i tråg och det fungerar bra. Har värmematta under så det kommer upp så fint.

 
Jag har hunnit med att omskola en mängd tomater, chili, paprika och sparris.
 
När jag omplanterar tomaterna använder jag mjöltetror som jag klippt av till lagom höjd. Sätter sen ner plantan, men fyller bara på jord till hälften. Tomater har ju den egenskapen att blida rötter från stammen, så varefter den sen växer så fyller jag på med jord. Då blir det en kraftig planta och rotsystem.
 
Det är spännande med dom  här tomaterna, eftersom jag tagit frön från en köpt cocktailtomat som vi köpt på ICA. Jag har ingen aning om hur stor den blir och om den ska tjuvas eller så. Alla kärnor jag satt grodde, så jag får väl ge bort en del när det är tillräckligt stora.
 
 
Alla mina omplanteringar står sen i hylla med växtbelysning, eftersom det inte än är tillräckligt med ljus ute än.  Får plantorna enbart ljuset från fönstret så blir dom långa och ranglig. Det är inte förrän i slutet av mars dom enbart klarar sig med det naturliga ljuset.
 
När jag planterar om första gången gör jag det i papperskrukor som jag gjort av tidningspapper. Det är både billigt och väldigt praktiskt. Då är det bra att stoppa ner det hela i nästa kruka, när det sen är dags för andra omplanteringen. Rötterna letar sig ut från tidningen som när den blir blöt börjar förmultna.
Jag vattnar alltid underifrån och spar alla små byttor vi får över. I dom packar jag sen ner papperskrukorna med de små plantorna.
 
 Här växer tomater och chili i papperskrukor. Purjolöken har jag toppat en gång (den växer i ett tråg).
 Det är så underbart att ljuset är på väg tillbaka och våren nalkas. Jag har redan hört Talgoxen spela sin "vårsång". Jag har längtat och planerar eftersom vi i höstas gjorde ett nytt stort land, som det ska planteras i nu i vår.
Men det är lite frusteranade att inte kunna gräva och fixa i odlingstunneln nu som jag skulle vilja. Det kryper i kroppen efter att få ta tag i spaden och gräva ner kompost, städa undan och förbereda, men jag får ha tålamod.....
 
I en av pallkragarna inne i tunneln där jag i november sådde sallat, morötter, dill mm. såg jag idag att det börjar komma upp lite grönt. Jag har garderat med plastlock över pallkragen så att det inte ska frysa. Det är kalla nätter fortfarande, men jag har tagit bort fiberduken som tidigare låg över.
 
 
Idag var jag ner i tvättstugan och hämtade pelargonerna, som jag övervintrat. De såg friska ut och hade börjat skjuta lite nya gröna blad.
Jag planterade om och klippte ner dom och nu får dom stå inomhus på tillväxt fram tills sommaren.
 
Dom var så kraftiga och fina i fjol (köpta på Lidl för billig peng) så jag hade inte hjärta att slänga dom, utan testade att ha dom kvar. Jag har testat en gång tidigare att övervintra pelargoner, men det gick inte så bra då. Bara en överlevde av sex.
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar