2017-02-07

Vintersådd i tunneln

Lyssnade i morse på en trädgårds-podd jag följer och där pratade dom om växtbelysning.

Jag fick mig en funderare och bestämde mig för att så mycket av det jag tidigare planerat i plastbyttor och pluggboxar. Täcka sen sådderna med snö och låtar dom stå ute i tunneln tills dom börjar växa och det blir dags för omplantering. Snön kommer att så småningom smälta och ger då fukt till sådderna.

Att göra så här besparar mig mycket jobb framöver och det blir heller inte så väldigt många plantor inne som behöver extra ljus. Både energismart och praktiskt.


Det blev många lådor och här nedan är vad jag sådde:
  • Kinesiskt salladskål (Wong Bok)
  • Vitkål (Brunswick)
  • Kålrabbi (Olivia F1)
  • Broccoli (Groene Calabrese)
  • Blomkål (Early Snowball X)
  • Ruccola (Speedy
  • Rödbeta (Bull´s Blood)
  • Brysselkål (Long Island)
  • Spetskål (Kalibos)
  • Rödbeta/Polkabeta (Chioggia)
  • Persilja (Moss curled 2)
  • Grönkål (Half Tall)
  • Palmkål/Svartkål (Nero di Toscana)
  • Purpurkål (Redbor F1)
  • Piplök (Evergreen)
  • Majrova (Snowball)
  • Komatsuna (Japansk kålsort med smak av spenat och senap)
  • Sallatslök (Parade)
  • Selleri, Blek (Golden Self Blanching 2)
  • Pak Choi (Joi Choi F1)
  • Kålrot (Brora)
  • Drivsallat (Neil)
Det ser ut att vara jättemycket, men det är bara några frön i varje låda.
Ska sen fortsätta så när dessa kommit upp, så skörden blir utfördelad och allt inte mognar samtidigt.

Inne har jag nu tomatplantor, paprika, chili, sparris, purjolök, spetskål och savoykål som står under växtbelysning.
 

Chili, paprika, sparris, kål mm växer i belysning-hyllan.
 

När några av tomaterna omplanterades andra gången i mjöltetror, så blev dom för höga för belysnings-hyllan.
Då fick dom tills. med pelargonerna flytta in i sovrummet. Där har jag ställt in ett bord och har växtbeslyning i form av en särskilda glödlampa med stor fattning och som passar i golvlampan.

I fönstret står det på värmematta nya odlingar som är på väg. Det är frön jag fått av en thailändsk vän och som jag inte har en aning om vad det är, spännande.. Men det är ätliga sa hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar