2017-02-27

Omplantering igen

Savoykål och spetskålen som sattes den 2 januari var idag tvungen att omplanteras en 3:e gång. Jag bredsådde från början i ett tråg och efter det så hamnade dom var och en i varsin papperskruka (som jag gör av tidningspapper). Därefter har de planterats i en kruka av plast 7x7cm och nu då blev det i en mjölktetra.
Jag hoppas nu att det var den sista omplanteringen innan de sen ska få komma ut i odlingstunneln och därefter ut på friland.
Savoykål och spetskål som nu står på "odlingsbordet" i arbetsrummet, med lite växtbelysning i en vanlig golvlampa + ljuset från fönstret (sydväst).

 
 
Här på bordet trängs just nu: savoykål, spetskål, purjolök (grön låda), sparris och blandade sorter av tomater i fönstret.
Purjolöken bredsåddes i ett tråg och det är endast en liten del av den som är omplanterad. En och en är dom nu planterade i papperskrukor, det är ett litet pillerjobb som tar sin tid och jag är inte färdig på lång vägar.
Det kommer att bli väldigt mycket purjo märker jag och vilken plats dom tar när alla nu ska ha en egen kruka.
Men purjo är väldigt gott och en bra grönsak som kan stå kvar långt in på höst och vinter.

Purjolöken omplanterad en och en i papperskrukor.
Ljuset från lampan och fönstret (sydväst) hoppas jag ger plantorna tillräckligt med ljus nu i februari/ mars.

Det börjar gå undan nu med omplanteringarna och det kommer inte bli lugnare. I odlingstunneln står en mängd små plastlådor med olika sådder i, som jag hoppas sätter igång att gro när det blir gynnsam temperatur där inne. När det sen är dags för dom att omplanteras kan de då stå i kvar i odlingstunneln eftersom dom redan är tillräckligt härdade. Men om det skulle slå till och bli väldigt kallt får jag givetvis gå ut och täcka med fiberduk eller bubbelplast.

I fredags fick jag hem en lite smart termometer jag beställt.
Den har jag i odlingstunneln och har testat i helgen. En tillhörande gratisapp skickar sen temperaturen till mobilen efter dom intervaller och grader jag vill bli larmad om. Den funkar perfekt!
Nu kan jag när växterna utflyttats till tunneln få larm direkt när termometern sjunker och det är dags att gå ut täcka dom.

Nu åter till odlingarna. Inne i hyllan med växtbelysning trängs nu en hel del nytt.
Rondellpetunia röd och vit, så otroligt små och sköra

fr vänster: Gojibär, krysantemum, frön jag fått av en thailänds vän (ska vara ätlig). fr vänster bakre raden: timjan, basilika i papperskrukor

Mejram


Rödkål, körsbärstomater, aubergine och under plasten kapkrusbär

Chili och paprika

 
Nu snöregnar det utomhus och är inte alls speciellt vårlikt utomhus som det var förra veckan. Det får räcka med omplanteringen av kålen idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar