2017-03-08

Planteringskrukor och takpapp

Jag fick ett tips om billiga och bra planteringskrukor man kunde beställa i en odlingsgrupp jag är med i på Facebook.

Eliassonsplast AB heter firman som tillverkar dom och jag surfade in och kollade deras sida. Det fanns inga priser angivna, men dom var väldigt snabba att svara på mailen jag skickade, så jag beställde.
Det blev bra mycket billigare men väldigt många, eftersom man som minst kunde beställa en kartong.
Nu har jag krukor tills jag dör, dom kommer att hålla så länge jag odlar i alla fall.

Paketet kom dagen efter och när jag öppnade det och såg hur krukorna såg ut, blev jag väldigt planteringssugen.

Jag började direkt att plantera om alla växter som stod och väntade. Sen planterade jag även om allt som jag tidigare hade satt i papperskrukor. Det fanns ju ett överflöd av krukor nu.....

Något som gjorde mig ännu mer positiv till själva krukan, var att kanterna på dom var raka. Vilket betydde att jag fick in flera på rad i min odlingshylla på bevattningsbrickorna.

På klippet nedan visar jag hur det just nu den 8 mars ser ut i inomhusodlingen. Där syns även hur krukorna ser ut.

 
 

I odlingstunneln är det inte lika hög växtlighet precis. Vintern har kommit tillbaka igen och det snöar massor. Temperaturen har inne i tunneln ibland gått ner till -7 grader på nätterna. Men på dagarna när solen har visat sig har det ökat till 12 grader.
Inget liv syns ännu i plastlådorna jag vintersått i och som står på den tillfälliga bänken där inne.

Eftersom det inte finns så mycket att göra i trädgården just nu när vädret är som det är så passade jag på att skruva remsor av takpapp på pallkragaren inne i tunneln. Jag fick hjälp förstås av Janne och det va tur. Det va inte så enkelt eftersom jag redan sått i ngr av pallkragarna och sen bänken.
Remsorna ska hindra sniglarna att krypa upp längs sidorna på pallkragarna.

Men nu sitter dom där och det ska bli intressant att se om sniglarna nu får det svårare att krypa in och käka på grönsakerna när det börjar växa.



Mellan lådorna har jag tryckt ner isolering så ingen väg heller finns för dom därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar