2017-02-20

Utvärdering om lilla vintertunneln

När jag i höstas färdigställde en liten vintertunnel av bubbelplast i odlingstunneln, hade jag en förhoppning om att den skulle hålla värmen kvar och att det skulle kunna fortsätt växa därunder.

Så blev inte fallet....


Jag hade skaffat vanlig bubbelplast, som vanligtvis används som emballage och som man lindar in ömtåligt gods i vid transport. Som ni kan se i tidigare inlägg blev tunneln väldigt bra och jag var jättenöjd.

Vintern kom med snö, kyla och dessemellan varmare dagar då snön smälte. Dom varma dagarna bildades mycket kondens inne i odlingstunneln och även på bubbelplasten. Kyliga dagar frös allt och resultatet blev att det blev KALLARE inne i vintertunnel än utanför i odlingstunneln.

Vattnet blev kvar i plasten och kylde istället för att värma och isolera.
 
 Inte vad jag hade räknat med!!!!

All bubbelplast togs bort och nu har temperaturen börjat stiga igen.

Till nästa år ska jag INTE använda vanlig bubbelplast utan testa med att spänna över vanlig bygg- eller växthusplast i vintertunneln, om jag gör någon igen.

Nu när värmen är stabilare i tunneln har jag ställt upp bockar med bevattningsbrickor över, där jag nu har mina vintersådder i små plastbyttor.
Jag har sått många sommarblommor och grönsaker och hoppas nu att de börjar gro när värme och ljus tilltar utomhus.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar