2017-03-26

Jord och björksav

En blåsig med skön och varm dag i mars och vi började med att åka till Västerås. Min äldsta son fyllde år i fredags och vi grattade honom idag med ett besök.

När vi sen kom hem så måste jag ta vara på timmarna som var kvar av den underbara dagen.
Min sambo hade dagarna innan kört fram och tippat ngr skopor jord, från vår lövkompost i en hög. Den jorden är underbart fin och jag brukar sålla den så jag har bra jord till både land och krukor.



Jag spar alltid plastpåsarna från köpta jordsäckar och dom är perfekta nu att använda för den här jorden.
Som såll använder jag en plastback jag fått någonstans ifrån (kommer inte ihåg vart) och den har perfekta lagom stora hål att sålla genom.
Fuljorden som jag kallar den jord som är för grov spar jag också. Den kommer jag att grunda planteringslådorna med, sen lägger jag ett lager tidningar över och toppar sen med finjorden.
Den grova jorden kommer ju att bli söndersmulad av maskarna och bli toppen den med.
Varför jag lägger tidningar mellan är för att ev rötter och ogräsfrön inte ska få fäste och börja växa.

Nu har även björken börjat sava och det börjar droppa ner i dunken vid en av björkarna på gården.

Just nu blir det ca 1 liter sav per dag, men när det sen "rinner till" så kan det bli flera liter om dan.

Jag dricker så mycket jag orkar och kommer sen att frysa ner det som blir över varje dag och har märkt att min allergi blir så väldigt mycket bättre.
Förra året behövde jag nästan inte alls ta någon allergimedicin och fortsatte dricka sav hela sommaren av det jag hade fryst in. En dunderkur, helt enkelt!

Nu är det så att man inte får tappa sav hur som helst, utan man måste fråga markägaren om lov. Vi har ju våra egna björkar på tomten, så det är bara att tappa, dricka och frysa in.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar