2017-03-26

Potatis och lök

I torsdags (23 mars) förgrodde jag potatis och lök som jag beställt från Klostra.

Pressade lätt ner potatisarna i jordfyllda tråg med "ögonen" uppåt. Vattnade lätt innan.
Samma sak med löken.

två olika sorter tidig potatis står nu i jord

potatisen och löken flyttades ner i en pallkrage i växthuset

Har beställt så sjukt mycket lök (gul, röd och schalottenlök), tänkte helt fel när det gäller vikten

Det är svårt att veta hur mycket 250 g är i antalet lök per påse. Men jag räknade sättlökarna i påsarna och kom fram till att det var omk. 100-120 st gul lök, 90 st röd och 11 st schalottenlök i varje påse.
Har två påsar gul och en påse röd kvar som än inte lagts på jord. Tänkte trycka ner dom i landet när allt ska planteras. Det finns inte plats kvar att rota även dom.

Så nu blir det att käka lök hela året om det växer bra och håller att lagra.



Jag lägger över fiberduk på nätterna så att de små groddarna inte ska frys. Det är minusgrader på nätterna så jag hoppas att dom klarar sig.


Vitlöken som jag satt i november börjar nu att titta upp. Jag täckte pallkragarna med löv i höstas så att det skulle bli lite skönt för dom och den har jag nu räfsat bort.
Lite kyla klarar dom av och det är bra om jorden tinar och blir varm nu när solen skiner på dagarna. Vissa dagar har vi haft omk 15 grader här i Heby.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar