2017-04-19

Påskhelgen som frös

Phuu!!! Nu verkar det äntligen vända när det gäller kalla nätter. Har visst inte varit så här kallt en påskhelg sen 1942 läste jag någonstans.

Ute i tunneln och i växthuset hade jag alla mina vintersådder som börjat titta upp och växa så fint och inte skulle trivas om jag tog in dom i värmen. Det måste nämnas att det dessutom inte får plats inne längre. Det växer som bara den och jag längtar nu att få ta ut allt i växthuset.

Jag har på kvällarna gått ut och placerat ut värmeljus i växthuset och tunneln för att det ska bli lite varmare. Det är värmeljus som brinner i 8 timmar och växterna har klarat sig. Märk väl att det ute varit under -10 grader och i växthuset runt -6-7 grader.

I tunneln har värmeljus och spritkök ställts ut och som ska tändas ca kl. 21.00

Sparrisen som jag flyttade ut i början av den kyliga perioden har också klarat sig. Någon enstaka har lite frostskador och jag får se om den orkar vidare.

Sparris som blev lite för kall och frös
Alla växter har jag täckt med fiberduk + bubbelplast, men bubbelplasten måste tas bort och skakas på dagarna då det blir så mycket kondens på den som ligger och tynger ner.


Växthuset dagtid då bubbelplasten tagits bort




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar