2017-04-02

Höstmorot, palsternacka och svartrot

Nu när det börjar bli vår och vädret är skönt ute så kliar det i fingrarna mer än vanligt. Jag har ändrat lite på några pallkragar som jag förra året hade kålen i och som nu flyttats isär, så jag kommer åt bättre.

Har tömt dom och sen fyllt från botten med gammalt material från komposten, löv och bokashi. Vattnat och trampar runt så att det ska tryckas ihop. Det gick åt väldigt mycket löv, men jag har sparat i säckar sen i höstas.
Sen la jag ett lager tidningspapper över och fyllde upp med den sållade jorden jag tidigare i veckan jobbat med.

Sen var det dags att så. Det hade regnat på natten så jorden var fuktig och lätt att arbeta med.
Tänkte att det i dom här pallkragarna ska få växa höstmorötter, palsternacka och svartrot.
Det blir lätt att kunna skörda i höst och även i vinter om dom växer i pallkragarna istället för ute på friland.
Frilanden är dessutom relativt nygjorda (förra året), så det har än inte hunnit bli jord ända upp under täckningen. Kan tänka mig att morot och palsternacka vill ha jord direkt så att rötterna blir stora och fina.
Vi får se.
Har även målat dom svarta med Falu Slamfärg, men bilden nedan togs innan jag var klar med det.
Kompostgallret som ligger över är för att hindra katterna att hoppa upp och krafsa runt i sådden.


Eftersom jag misslyckades med att bedöma temperaturen i veckan och mina utflyttade sådder av Tagets till hälften frös. Så har jag nu flyttat in dom och resten av det som står i växthus och tunnel är nu täckt nattetid med fiberduk och bubbelplast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar