2017-05-07

Potatis, lök och tomater planterade



Jag startade direkt när jag kom hem i fredags med att fortsätta plantera löken som var kvar.

J-O hade köpt ett lökjärn åt mig i Västerås som jag bett om, det fanns inte någonstans i Sala.

Tidigare när jag planterade lök så grävde jag en liten grop och la ner löken, men kom på att det skulle bli betydligt lättare att använda ett lökjärn.
Mycket riktigt så fungerade det toppen och rötterna kom ner så fina i det lagom stora hålet.

Vi fortsatte sen att vattna i odlingsbäddarna i tunneln som var ganska torra.
Två svettslangar á 15m som jag skaffat + en förgreningskoppling. Vi fixade nu så att man kan vattna bägge samtidigt, funkade bra.

Jag tänker sätta ut en del av tomaterna som står inne och inte mår så bra, måste testa och se om det funkar. Dom har blivit långa och skrangliga och vissa har jag toppat två gånger.

Kvällen var ljuvlig och det va så skönt och varmt väder så man ville inte gå in. Vi satt oss med var sitt glas vin och bara njöt.

Lördagen startade jag med att sortera tomatplantorna och bära ut dom som skulle planteras i odlingstunneln.
Det blir väldigt mycket varmare i den mot det förra jag hade, så man får passa så att det inte blir för varmt. Dörrarna har varit öppna hela dan och det var ändå över 20 grader där inne.

Byggde ett litet tält av fiberduk och la över tomaterna eftersom det fortfarande är kallt på nätterna. Planterade även ut sallad efter kanten som jag hade drivit upp.



La ensilage över för att det skulle hålla kvar fukten i bäddarna. Passade även på att lägga ensilage och hästdynga på krusbärs- och svarta vinbärsbuskarna, när jag ändå var i gång.

I veckan köpte jag två plantor av hösthallon, dom planterade jag nu tillfälligt i hallonhäcken vi har av sommarhallon.
Min plan är att göra ett långt land som ska bli en häck mot vinden från norr med svarta vinbär, hösthallon och björnbär. Men än har jag inte grävt den så jag får jordslå växterna så länge.



Flyttade även ut många av de små plantorna som stått och trängts i växthuset och det blev så otroligt bra när bockar och planteringsbrickorna kom på plats.

Idag (söndag) började jag med att plantera potatisen. Två tidiga sorter från Klostra: Allians och Sort Princess.
Jag har varit och är fortfarande lite bekymrad över hur det kommer att fungera med det stora landet vi fixade förra sommaren. Det har än inte bildats någon jord i landet utan det är bara löv och ensilage över tidningar som vi la direkt på gräset.

Började i alla fall med att gräva en liten grop i ensilagen, som jag bottnade med jord jag hade med i en hink. Det var väldigt fuktigt där under och jag la i potatisen och sen lite jord över. La sen över ensilage. När alla potatisar var satta så vattnade jag rejält.

.
 Placerade ut alla potatisar innan jag grävde gropar, eftersom det är omöjligt att se var man grävt.

Blasten klippte jag av en bit så den kom ner under jord och ensilage
Sen planterade jag ut sallat och rädisor i pallkragarna, som jag tidigare sått i pluggbrätten och som inte trivdes så bra längre i växthuset. Det är pallkragarna jag har plast-ram över och som jag även vintersådde i, men det fanns plats för lite till.

J-O fixade ram på gamla potatislandet och där ska vi ha majs och busktomater i sommar.

Alla kålplantor planterades om och jag bestämde att det fick bli 3 eller 4 stycken av var sort, resten slängde jag i komposten. Åter igen har jag sått och dragit upp för mycket plantor, hoppas jag lärt mig något tills nästa år.

J-O hämtade sen med traktor flera skopor med jord från en gammal kompost för att fylla ut landet han byggt ram till och  jag skottade ner och fyllde upp. Resten av jorden använde vi till att jämna ut marken och även ställa dit en pallkrage och plantera resten av löken.

Bredvid gjorde jag en jordfabrik av en pallkrage + två små över. En skiva som gränsar av halvorna och där kommer jag att lägga i bokashi + "fuljord" som sen sållas och används.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar