2017-05-08

Maj och minusgrader

Nu är jag trött på kyla och snö, ska aldrig våren komma!

I morse när jag åkte till arbetet var det vitt ute och det hade snöat under natten. Noll grader och riktigt kyligt var det och det snöade även under dagen. Men mellan snöfallen lyste solen, ett riktigt aprilväder i maj.

I natt varnas det dessutom för frost, det ska viss bli som kallast -6 grader här i Heby.

Jag som flyttade ut och planterade hälften av tomaterna i helgen till odlingstunneln. Även sallad planterade jag i pallkragar, men den tror jag är tåligare än tomaterna. Nu får man hoppas att dom klarar mandomsprovet.

Direkt jag kom hem efter jobbet så gick jag ut och täckte över allt grönt med dubbla fiberdukar i både växthus och odlingstunnel. Ja även i pallkragarna som har plastlock över, nu vill jag inte chansa.

Inne i odlingstunneln var det över 20grader varmt, så det kändes märkligt att täcka ytterligare. Men en timme senare så hade temperaturen sjunkit  till 12grader.
Man trodde väl att kylan skulle vara över nu när hela april månad va så kall, men maj verkar haka på....märklig vår det varit i år.

De små kålplantorna jag omplanterade igår i växthuset.

Bondbönorna som kommit upp så fint i helgen, hoppas dom pallar kylan.



Pallkragarna med sallat , rädisor mm har fått en extra fiberduk under plastlocket.

Ramslök
 Ramslöken satt jag förra hösten och jag hoppas nu att den klarar kylan inatt. Den får vara utan fiberduk och den har ju redan få stå ut med lite kalla nätter.

Mina pallkragar och landet som fick ny ram i helgen.



Tomaterna med dubbla fiberduk.
Nu håller vi tummarna och kan inte göra annat än att hoppas att det går vägen. Allt kommer att få vara kvar eftersom SMHI även varnat att det kommer flera nätter med minusgrader.

Återkommer med hur mycket som klarade sig, hoppas ALLT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar