2017-06-05

Juni och mycket ska planteras ut...

Tiden går så rasandes fort och maj månad är redan över. Den var kall, varm, blåsig och väldigt svår att tyda i år när det gäller att våga plantera ut grönsaker som  försåtts och som stått och väntat i växthus och tunneln.
Likaså har det blåst nå så in i norden att man knappt kunnat vara ute.
Näten som jag satt över kålen och tyckte jag förankrat bra, blåste av men nu är dom på nytt förankrade med brädor och tegelstenar. Får se om det räcker?

Det har varit så mycket att göra ute på ledig tid när vädret tillåtit att jag helt enkelt inte haft tid och ork kvar att uppdatera bloggen. Men jag ska nu försöka göra en liten sammanfattning av vad som hänt på två helger.

Solrosor som jag dragit upp från fågelfrön har planteras tillsammans med potatisen i två bäddar. Det ska bli spännande att se hur dom kommer att se ut, höga eller låga.

Majs och frilandstomat är planterad i gamla potatislandet, det blev riktigt bra. Har en del majsplantor kvar inne i tunneln som än inte blivit så stora, men jag har gjort plats för dom i landet när det blir dags för dom att planteras.

Blåklint och atlasblomma som blivit alldeles för stora har nu äntligen kommit ut och är planterade lite här och där, typiskt mig....jag har ingen direkt planering var blommor ska slutplanteras när jag sår, utan sår det jag tycker är vackert.

Sen har jag planterat lite blandade blommor i blomamplar och i zinkbaljan, vi får se hur det blir när det växer upp och blommar. Kan bli riktigt fint men en blandning av färg, höjd och form.

Purjolöken har äntligen kommit ut i landet och i år blev det landet bakom växthuset.

Plantorna är små och syns knappt och det är fantastiskt att dom kommer att bli så stora när dom är skördeklara. Rotsellerin fick även den en rad bredvid och salladslöken.
Piplöken som jag bredsått satt jag tillsammans med övrig piplök från förra året, som vi redan äter för fullt av.

Jag har mer plantor med rotselleri och även fänkål inne i tunneln och den ska snart planteras i sista bädden på den stora täckodlade landet.

Har hela tiden sällskap av våra katter när jag är ute och planterar. Dom älskar att ligga alldeles bredvid mig eller mitt i planteringen. Det är varmt och skönt på ensilaget jag har som täcke över jorden och dom vägrar flytta på sig även om jag lyfter bort dom, så kommer dom tillbaka och undrar "varför flyttar du på mig".

Sparrisen hade växt ut ur sina krukor så rötterna syntes under, så det var hög tid för omplantering i större krukor. I två av krukorna hade svartmyror börjat boa och de va inte kul, men plantan hade inte tagit någon skada. Nu står alla 70 krukor i brödbackar utomhus i skuggigt läge och för göra det hela sommaren. Dom ska inte planteras ut för än nästa vår och får övervintra där. Ska täcka dom med massor av löv i höst.

Sen var det bara disken kvar.....phuu! Så många krukor och brätten det blir som måste göras rent, men det är det värt. Tråkigt med gamla jordiga krukor när det blir planterings-dags igen och även sjukdomar som kan spridas i gammal jord. Men är det varmt och skönt väder är det skönt att göra något annat än plantera hela tiden.

I odlingstunneln har vi köpt två stolar och bord, så vi kan sitta och njuta av växtligheten.
Vi invigde dom igår med att dela på en flaska vin.
Jag ser framför mig när vinrankan tagit fart och växer uppe i taket på tunneln, hur vi sitter där en sensommarkväll med några ljus tända och lite skön musik och plockar lite vindruvor och har det mysigt.






Har jobbat så intensivt dom senaste dagarna, att mitt knä (atros) börjar värka, även fast jag varit noga med att knäskydden på hela tiden. Så idag blir det lite omplantering av blommor som än inte är så stora för att utplanteras men behöver lite större krukor.






Nu har även gurkan planterats i växthuset, fem stycken har jag dragit upp och nu planterat i bottenlösa krukor. Gurka gillar inte att vattnas direkt i krukan eftersom rothalsen är otroligt känslig för väta och kan ruttna, så jag har bevattning med hjälp av petflaskor bredvid och det fungerade väldigt bra förra året. 
Jag använder mig av Hyddro Classic från Wexthuset , tycker dom fungerar riktigt bra!

Sen vattnar jag extra bredvid också, men flaskorna är en garanti på att det aldrig blir riktigt torrt runt plantorna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar