2017-05-25

Chili och aubergine

Idag (torsdag) tänkte jag att nu är det dags att flytta ner alla plantor av chili och aubergine från balkonen och plantera dom i odlingstunneln. Vissa av dom har redan fått frukter och andra blommar för fullt.
Det känns så skönt att få flytta ut alla växter som stått inne och se att dom mår så mycket bättre när dom får komma ut och få en jämnare temperatur. Likaså för mig som nu slipper flytta in dom från balkongen på natten.

Jag märkte att åter igen har jag drivit upp alldeles för många plantor, men jag satt ner dom som fick plats och om dom trivs så får vi mycket chili. Det är lite olika sorter vissa starka och sen även jalapeños och paprika.
Chili samplanterad med tomater, sallad och nyzeeländsk spenat.
 


 
 Det va så skönt väder ute och så roligt och lätt att arbeta idag, så jag fortsatte med att plantera ut Pak Choi i det stora täckodlade landet. Det här ska verkligen bli spännande att se hur det går.
Jag makade upp ett hål i ensilagen och fyllde med lite jord, sen satt jag ner plantan och toppade med lite mer jord. Avslutade med att maka ensilagen runt om.
I den här bädden ska det sen fyllas på med mera kålplantor, men än så länge är dom lite för små och får växa till sig lite mer.




Spände sen över nät för om det skulle finnas någon liten tidig kålmal som är ute och flyger.
Hoppas verkligen att det inte blir en lika jobbig sommar med kålmal och kålfjäril som det var ifjol.
Så typiskt också att det va mitt första år ifjol jag odlade kål, men jag läste på många forum att det va många flera än jag som hade problem med dom små hungrig larverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar