2017-07-14

Dags att skörda vitlöken

Dagen har varit varm och det har varit halvklart med några små duggregn idag. När solen har varit framme blir det otroligt varm och i gamla växthuset har det varit nära 30 grader. Tyvärr har jag ingen annan vädring där än dörren och den står helt öppen både dag och natt. Gurkan som växer där verkar i alla fall trivas.

Det har blivit juli och nu är det dags att plocka upp vitlöken som sattes i oktober.
Som jag skrev i tidigare inlägg, hade jag beställt alldeles för mycket , men kände att jag var tvungen att sätta ner alla.
Dom planterades i tre pallkragar + en egengjord planteringslåda.

I januari började dom titta upp  och jag täckte då med löv som sparats sen i höstas.

Tyvärr så har våra katter tyckt om att ligga bland all löken och även legat ner en hel det, men det år inte skydda skörden när man arbetar hela dagarna och inte är hemma. I början hade jag kompostgaller över, men sen växte blasten och blev så hög så allt trasslade in sig.

Sorterna som planterats är PhureWhite och Terador, det ska vara härdiga sorter och blasten ska gå att fläta utan att gå av.

 
 Skörden blev bra men storleken varierade mycket på lökarna. De flesta hade börjat klyfta sig då det hade nog inte gått att vänta längre.

 
Vitlöken som heter PureWhite, hade växt bra mycket mer och var större än Terador. Vi får väl se nu vilken vi gillar bäst och spara lök för utsäde i höst.


Nu får dom ligga och torka i gamla växthuset eller ute i solen innan vi tar in dom. Vädret är så nyckfullt så jag vågar inte ha dom ligga ute om jag inte är hemma. Men dom torkar ju snabbast i solen när det är så här varmt.
Jag ska göra några vitlöksflätor också som kan hängas upp i köket. Det tycker jag ser så hemtrevligt ut och sen är det praktiskt också att ha dom nära tillhands.


Nu är det tomt i pallkragarna men där ska nu planteras annan som jag har på gång.
Sammanfattningen av vitlöksodlingen i år är att vi är väldigt nöjda. Nu har vi egenodlad ekologist vitlök hela vintern och behöver inte köpa.


Vitlöken fick sen ligga och torka i odlingstunneln där det är varmt och luftigt. När den blivit relativt torr så flätade jag den och hängde upp under tak utomhus. Där får den nu hänga över sommaren.

Pure White gick lätt att fläta, blasten var följsam och mjuk, men Terador hade börjat bilda luftlökar i skaften som då blev väldigt hårda. Läste att vitlöken gör så när den blir stressad. Det beror på att det är så olika temperaturer under våren och den vill snabbt föröka sig och då avstannar tillväxten på löken i jorden.
Pure White

Terador


Nya sådder som står på tillväxt
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar