2017-07-11

Mangold

Mangolden har växt och är otroligt kraftig och helt utan angrepp från skadedjur. Det är har nu blivit dags att börja skörda.

Jag var rädd att myrorna som byggt ett gigantiskt bo i pallkragen där mangolden växte, skulle ha förstört delar av sådden. Men vi bearbetade dom med vattenslangen för några dagar sen och J-O hällde på kanel, som vi läst skulle vara bra mot myror och inte en ända myra var kvar och all mangold var orörd...toppen!
Hade inte fungerat att skörda med massor av svartmyror som kröp överallt.

 
Jag klippte av dom stora bladen och låter några vara kvar på plantan, då hinner jag få en skörd till hoppas jag.
Det är två olika sorter jag odlat i år, Forthook Giant som är en storbladig sort och Chard Bright Lights som är lite mindre men har otroligt vackra och stjälkar i rött, orange, gult, vitt och grönt.

När jag ska förvälla så skär jag bort det mesta av stjälken och förväller sen bladen ca 5min i kokande saltat vatten.



 
 Häller sen av vattnet i ett durkslag och sen tillbaka i kastrullen igen med iskallt vatten, så dom kyls av snabbt.

 
 När det är gjort häller jag upp allt på skärbrädan och hackar allt, ganska grovt.


Sen packar jag hacket i fryspåsar, 250 gram i varje. Det räcker bra till oss som endast är två vuxna, till en omelett eller lasagne och det blir kanske även över till matlådor, får man hoppas.

 
 Det blev tre påsar av hela korgen med mangold, det krymper rejält när man förväller.

 
Allt  lägger jag sen i en större påse som jag märkt med innehåll, vikt och år. Det är praktiskt för då kan jag fylla på den eftersom jag förväller mer i sommar och märkningen finns inuti ytterpåsen, så den ramlar inte av i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar