2017-07-11

Gäster i insektshotellet

Igår när det var varmt och solig såg jag att det va mycket surr runt insektshotellet.

Jag köpte ett i våras, ja man kan göra själv också... för ca 100kr. Det skulle hängas i söderläge och under tak. Dom vill ha det torrt och varmt. Så det fick bli på gaveln på gamla växthuset.

Fakta om insektshotell:
"Hotellet lockar tills sig nyttiga pollinerare som fjärilar, bin, humlor och nyckelpigor till trädgården och är en fantastisk boplats för många av våra värdefulla insekter.

Pollinerarvänner är viktiga i trädgården, eftersom de förbättrar skörden av frukt och bär, samt hjälper till att bekämpa skadeinsekter. Många insekters naturliga livsmiljö har försvunnit på grund av förändringar i miljön.
Detta är ett sätt hjälpa dem att hitta en boplats och en plats att söka skydd." från Blomsterlandet

 
Insektshotellet är indelat i olika rum, exempelvis med kottar, träpinnar med borrade hål, och bamburör för att locka till sig olika slags gäster. Ett av rummen är särskilt anpassat för fjärilar.

Insektshotellet kan sättas upp från tidigt på våren till sent på hösten, eftersom insekterna använder hotellet på olika sätt, även som skydd för kylan.



Här kan man se att vissa "rum" är bokade och att dom har plomberat öppningen. Men det är än inte fullbelagt.



Små bamburör som hängts upp.
När jag i april var på Trädgårdsmässa så fick jag tag på dessa små bamburör. Dom skulle prepareras genom att med en grov spik göra hål i rören från bägge håll. Sen hängas upp under tak i söderläge.

Igår såg jag att det va full aktivitet där och att insekterna kröp in och ut i hålen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar