2017-08-06

Majs och tomater

Majsen har nu nått 2 meter och blommar för fullt. Kolvar har även börjat synas i bladvecken och jag skakar dom varje gång jag går förbi, för att hjälpa till med pollineringen.

En majskolv som man skördar och som inte är full av majskorn, har inte blivit riktigt pollinerad har jag läst. Så det visar sig om mitt skakande gör någon nytta när det är dags att skörda.


 

Majskolv på gång


Dom små busktomaterna (Vilma) som växer i skydd av majsen och som jag testade att plantera ute på friland i år, har massvis med små tomater. Vi käkar när vi har vägarna förbi och man ser någon röd. Jag vet inte om fåglarna också gillar dom, men har än inte sett några som det hackats i och som ramlat av.
Nu hoppas jag att det blir varma och soliga dagara så dom hinner mogna. Annars blir det till att lägga in gröna tomater. Finns säkert något roligt recept man kan testa.


 Inne i odlingstunneln har tomaterna nu börjat mogna och vi käkar för fullt. Det är kul att upptäcka vilka olika smaker det är på tomater. Det har jag inte tänkt på tidigare när man enbart odlat en sort. I år har jag säker 10 olika sorter och ska ta kärnor från dom som jag gillar bäst, så jag kan odla upp dom igen nästa år.
Närmast bifftomat
 
 
Dom här tomaterna som det blir massor av är från en cocktailtomat vi köpte i höstat på ICA. Jag tyckte den va så god så jag testade att fermentera fröna och sen torka dom.
 
När man fermenterar tomatfrön så lägger man hela innanmätet av tomaten i ett glas med vatten. Det får sen stå ngr. veckor tills fröna sjunker ner på botten. Då har den geleiga hinnan som finns runt varje lite frö försvunnit och det är bra för den är grohämmande.
 

 

 Kunde inte låta bli att ta en bild inifrån odlingstunneln. Längs bak har jag nu börjat så och plantera för vinterodlingen om ngr månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar