2017-08-06

Dags att lägga in betorna.

När vi nu fått lite regn och jag även vattnat och gödslat pallkragar och friland så har tillväxten börjat gå ännu fortare.

På pallkragesidan i min trädgård har jag i år bl.a. rödbetor och polkabetor. Har redan kokat in ngr rödbetor men inte mera än det rymdes i en burk. Men nu blir det ett rejält kok och då har jag enbart skördat hälften.


Pallkragesidan av trädgården.
 
I pallkragen till vänster och i landet bakom växer bl.a rödbeta och polkabeta.
Jag plockade korgen full och gick in och började skölja och ansa dom.
Tänkte koka rödbeta och polkabeta tillsammans i år och i samma burkar. Förra året kokade jag dom var för sig, men polkabetan som inte har samma röda färgämne i sig som rödbetan, blev färglös och inte så kul, men smaken var det inget fel på. Men man äter ju med ögonen också.
Vi får se om hur det blir i år.

Vi tycker verkligen om inlagda rödbetor och äter det till många olika maträtter, så det är något som jag verkligen vet går åt.
Det är guld att bara kunna gå ner i jordkällaren och hämta upp en burk, som man vet att man odlat och lagt in själv. Inga gifter eller tillsatser.

När jag lägger in rödbetor så lägger jag dom (rödbeta och polkabeta) i en stor kastrull med vatten och låter dom koka tills dom är nästan mjuka. Jag låter rotspetsen vara kvar eftersom det annars sipprar ut vätska från betan och den vill jag ha kvar. Det är mycket smak och färg som annars försvinner.

När dom har kokat klart så tar jag upp dom med en hålslev och sköljer i kallt vatten. Skalet är då lätt att bara gnida av.
Sen silar jag vattnet dom kokade i, för det ska jag använda till lagen.

Burkar som jag ska använda lägger jag in i ugnen på 100 grader, så dom blir steriliserade.
Betorna skivas upp och om det är några små så låter jag dom vara hela. Lägger dom i burkarna och kokar lagen.

Lag:
ca 2 kg betor
1 liter kokspad (eller vatten)
2,5 dl ättikssprit 12 %
3 dl socker
10 st kryddnejlikor (hela)

Koka upp allt och häll det i burkarna över betorna du skivade och la ner tidigare.
Förslut med locken och ställ svalt. Dom är färdiga att äta efter ca 1 dygn och håller sig i 6-12 månader och du har dom svalt.

 
Det blev tre stycken  burkar á 1 liter som nu ska ner i jordkällaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar