2017-08-13

Regnig dag, då gör jag grönsakssalt

Den här sommaren har varit kallare än tidigare och det märks i grönsakslanden.
Har lästa att det är en månad senare eftersom maj var så kall. Det är lite svårt att planera inför vintersådderna, om det hinner växa upp tillräckligt innan det är dags att flytta in plantorna i odlingstunneln.
Men jag har sått sallat, spenat och några olika kålsorter för att testa, men kålen kommer vi enbart att äta bladen från. Jag tror inte att plantorna hinner utvecklas något mera, som ex blomkålen och broccolin. Men det visar sig, om värmen kommer tillbaka så kan det kanske växa lite mera.

Annars är det mycket att skörda just nu och vi äter grönsaker för fullt. Jag har även plockat in och förvällt mangold och grönkål. Rödbetor, polkabetor och jalapeños har jag lagt in några burkar av och det kommer att bli flera, vartefter dom mognar.

Chili kommer jag att plocka in och torka hela. När dom är knastertorra så mortlar jag dom och lägger i glasburkar. Det blir en superstark krydda som vi gillar mycket J-O och jag. Har kvar sen förra året eftersom den är så dryg och man tar så lite åt gången. Men det är en roligt present att ge bort egenodlad chiligrydda.

Idag när det regnar och inte är mer än 13 grader så är det inte så kul att vara ute i landen. Det har dessutom regnat i natt så det är blött och geggigt.
Men jag gick ändå ut för att plocka libbsticka, oregano, rotselleri (skaft och blad) och salvia för att göra grönsakssalt.

Grönsakerna skär jag ner i mindre delar och sen mixar jag allt med lite vatten och 0,5 dl salt eller mera om du vill ha det saltare, smaka dig fram.
Klickar sen ut smeten på bakplåtspapper och torkar den.
Jag använder en torkmaskin, men man kan även torka det i ugnen i en långpanna (80grader).
Torkapparaten är från OBH Nordica

När allt är torrt, så mixar eller mortlas det igen och hälls upp i burkar.
Riktigt gott och aromrikt grönsakssalt utan en enda tillsats.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar