2017-08-18

Bondböna

Bondbönorna som jag planterade tillsammans med squash och pumpa har växt bra.
Det landet är också täckodlat som alla andra land jag odlar i så det har hållit fukten bra. En fördel med att täckodla är att man inte behöver vattna lika ofta och det här landet tror jag att jag endast vattnat två gånger i sommar.
Landet ligger också nedanför en slänt, så regnvatten rinner ner och tillför fukt. Det kryllar av mask när man lyfter på ensilaget och dom som vill fiska behöver inte gräva, det är bara att lyfta och plocka.

När bönskidan börjar bli hård och få små prickar på sig är det dags att plocka av dom och sprita ur bönorna.
Det blev hela korgen med mogna skidor och det finns många kvar att plocka senare när dom är skördeklara.

Dagen jag skördade var varm och solig, så det var riktigt mysigt att sitta ute på gräsmatta och sprita bönor.
Jag förvällde dom inte som jag gjorde förra året, utan la lagom många i plastpåsar och frös in.
Bondbönan ska man helst förvälla då den rå innehåller solanin, samma ämne som bildas i potatis när den blir grön (läs mer om grön potatis och om det är farligt eller inte här).
När jag ska använda dom är det i en gryta eller soppa och då kommer dom att kokas ialla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar