2017-08-05

Tomater och chili

I tunneln har nu vissa tomatplantor nått taket och jag har toppat dom. Även blad har klippts bort så att tomaterna får mer ljus och mognar fortare. Energin från plantan går då till tomaterna och inte till bladen, men låt ca 5-6 blad vara kvar. Plantan behöver dom för att kunna växa.

Bladen längst ner har klippts bort
 Chilin som jag drivit upp från egna frön från förra året har börjat ändra färg och jag vet att den är superstark.
Chilin har börjat mogna
 Jalapeños växer som bara den och det är lustigt, för när jag drev upp den så tänkte jag fel och trodde det var peperoni jag satt.
Vi provsmakade en av frukterna (den va grön) och herregud så stark den va!!! Det brände på läpparna och satt kvar länge.
OK, vad ska jag göra nu då, tänkte jag och började googla på recept. Hittade ett på inlagd jalapeños typ sån man har till tacos.
Nu får vi se om jag kan äta av den inlagda eller om det är J-O som får offra sig. Han gillar superstark mat.

Jalapeños
Receptet på inlagd jalapeños:

 
Skär frukterna i skivor ( 3mm) med kärnor.
Koka en lag på 3 dl vatten, 3 dl äppelcidervinäger, 3 msk socker och 3 tsk salt. Lägg in den skivade frukterna i lagen och låt den koka med i 5 min.
Häll nu upp allt i rengjorda glasburkar och ställ svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar