2017-10-25

Plantera vitlök

Nu när det är ca 5 grader på dagarna och minusgrader ibland på nätterna,  är det dags att planera för vitlöksodlingen.

I helgen som var fick vi två sköna höstdagar med sol och vackert väder.
Vi passade på att bege oss till skogen tidigt på lördagsmorgonen för att plocka lite mer trattkantareller, inte för att vi behöver mer nu men det är så skönt i skogen. Att bara gå och strosa är underbart, nu blev det ju inte så mycket gå eftersom det är så vansinnigt mycket trattkantareller. Det blev att ta ngr steg, sätta sig ner och plocka, ta ngr steg...osv.
Det hade varit minusgrader på natten så svampen gick att lätt bara bryta av och lägga ner i korgen.

Väl hemma igen och när svampen lagts ut på ett påslakan i ett av rummen för att torka, gick jag ut i trädgården.
Nu ska vitlöken ner i jorden....

Hade beställt två sorter i år från Klostra , 5 lökar Thermidrom  och 6 lökar Flavor. Dom sorterna ska var härdiga för vårt klimat.
Förra året beställde jag alldeles för många lökar, men det var tur eftersom den ena sorten blev stressad och började utveckla smålökar på stjälken. När det händer växer inte löken under jorden mer och blir inte alls så stora som man vill. Likaså blir den omöjlig att fläta, stjälken blir väldigt hård och inte alls böjbar.
Vitlöken gör så när det blir stora växlingar i vädret och det här året har vädret verkligen varit udda.

Varje lök har ca 10-15 klyftor, så jag räknade med att det gick åt 4 stycken lökar i varje pallkrage. Nu sätter jag dom tätare än det rekommenderas, men jag vill ju få ner dom.
Dom kan vara lite svårt att får bort det yttersta skalet på löken, men om man blöter händerna lite så går det lätt att få bort. Sen är det bara att dela upp klyftorna.




Pallkragarna har jag förberett med organiskt material i botten, gödsel och sen jord. Läste att vitlök vill ha fosfor så jag har även myllat ner aska från vår pannan i jorden.


Sen borrar jag ner små hål, ca 5 cm och med 10-15 cm mellanrum. Efter att jag tagit bilden kom jag på att det fungerade toppen att använda ett avsågat kvastskaft för ändamålet när jag gjorde hålen.


När jag borrat en rad med hål är det sen dags att sätta ner löken. Rotsidan ska ner först och sen täcka över med jord.
Efter att alla lök var nere i jorden i både pallkragarna och på friland så täckte jag med ensilage och löv. Lag kompostgaller över så inga djur eller fåglar ska kunna gräva upp lökarna.



 Nu är det bara att vänta tills i vår och när dom börja växa upp bland löven, kan man börja gödsla med kissvatten (urin + vatten) eller nässelvatten som innehåller mycket kväve. För då vill dom ha mycket näring. När blasten sen börjar gulna i slutet av juli nästa år är det dags att ta upp dom, torka dom i solen och sen göra ngr vackra vitlöksflätor, eller klippa av blasten några centimeter från löken och förvara dom torrt inomhus. Men innan dess kan man norpa lite av blasten när den är grön och äta på smörgås eller i en sallad, otroligt gott! Men ta inte för många från varje planta, dom behöver sin blast för att utveckla stora lökar.

Vi får se hur länge årets vitlöksskörd räcker, men nu är i alla fall nästa års ner i jorden och  det finns inget godare än egenodlad lök.
Den är mycket mildare i smaken och framför allt färsk och ekologisk!

Läs mer om vitlök här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar