2017-10-09

Höst, regn och blåst

Nu känns det verkligen att hösten är här. Vädret i helgen var i och för sig skönt att jobba i, men det var kallt, blött och blåsigt.
Tagetesrabatten kämpar på i oktober.

Varje höst så förbereder jag pallkragarna inför vintern och den kommande våren, genom att gräva ur mer än hälften av jorden och sen packa i ensilage och löv. Därefter hoppar jag ner i pallkragen och trampar ner så det packas ordentligt. Jag lägger även på grönt avfall som ligger i komposten och även kaffesump om det finns.
När det är klart skopar jag sen tillbaka jorden igen och sen är det klart. Men i år har jag även ett moment till, inplastning!

Pallkragarna står på en väldigt kuperad mark och jag märkte i somras när jag vattnade, att det rann ut i kanten mellan den undre och övre kragen. Nu plastat jag insidan på dom pallkragar vartefter jag gräver ur dom. Tror det kommer att funka bra, och luften kommer upp emellan plasten och träet så det inte blir kondens som får trät att ruttna.

Det är ett slitigt jobb och hittills har jag fem stycken klara, då återstår det tre stycken som jag får ta när tillfälle bjuds.

Även odlingstunneln har fått sig en research. Alla tomatplantor är nu borttagna och nerklippta. Tomater gröna och röda är inplockade och sorterade i backar. Det står tomater överallt känns det som och jag kokar tomatsås av dom när jag hinner på kvällarna.
Skeletten av alla tomatplantor ser dystert ut, men va dom har levererat.


Testade i helgen ytterligare en recept på tomatsås. Jag delade dom på hälften och la dom i en långpanna ugnen ca 120 grader. När dom såg klara ut och det luktade himmelskt gott ca 30-40 minuter tog jag ut dom. Rev sen den sista squashen som jag plockat in och blandade rivet i tomatröran tillsammans med vitlök och grovmalen svartpeppar. Det blev mycket vätska från squashen och det fick stå och småputtra på spisen i en stor kastrull hela kvällen på svag värme.

I tunneln har nu ca 20 plantor av purjolök flyttats in och kål som planterades i slutet av juli. Dom kommer vi att äta av i vinter när inget finns kvar att skörda ute på landet. Mysigt att pulsa ner i snön till tunneln i vinter och hämta in grönsaker!!
Men just nu är det väldigt mycket som finns kvar och jag tror dom klarar någon frostnatt.

Har förberett med fiberdukar och lock för pallkragen inne i tunneln, som kommer läggas över allt när det blir minusgrader.
Tunneln är ouppvärmd och det bli lika kallt inne i den nattetid som utomhus. Men på dagarna värms den upp när solen skiner och då blir det behagligt där inne.
Purjolök och kål växer nu där tomaterna tidigare stod. 

Purjo- och kållandet ute i täckodlingen.
Vi hann även med en sväng i skogen den här helgen. Både J-O och jag älskar att plocka svamp och bär och när frysen sen är fullproppad med alla godsaker, känner man sig rik.

För två veckor sen när vi var ut för att se om trattkantarellerna var stora nog att plocka, hittade vi istället gul kantarell och några små trattisar. Inte dumt det heller att hitta gulingar.....

Nu två veckor senare med en hel del regn och även sol, borde de har växt till sig, mycket riktigt!

Vi plockad och plockade, det fanns överallt.... Hällde ut all svamp på ett påslakan när vi kom hem, där får dom nu ligga och torka några veckor. När dom är knastertorra, mixar jag dom till ett pulver. Det pulvret är underbart gott att krydda med och  att förstärka svampsmaken i grytor och såser. Men det behövs mycket svamp för få en burk pulver, så det blir flera vändor i skogen.

Vill avsluta inlägget med en vacker bild på ett savojkålshuvud som jag skördade och som vi åt med god aptit. Det går inte att jämföra smaken på ett egenodlat med dom man köper i affären. Helt underbart gott.

Nu kommer det en vecka med jakt och då får trädgården vänta ett tag. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar