2018-01-17

Chili och Paprika

Det är fortfarande mycket annat i mitt liv som tar kraft och trädgårdsjobben kommer inte i första hand just nu.

Vi har fått riktig vinter och det har snöat mycket, det blir toppen att lägga massor av snö på vintersådderna jag sådde tidigare och nu som står ute i odlingstunneln.
Jag har även beställt mer frön till olika sommarblommor som jag ska bredså på samma sätt och ställa ut där.
Sen får dom gro när dom känner för det och jag slipper ha dom inomhus i värmen.

Men i helgen som var kunde jag inte hålla mig....jag måste få så..... chili och paprika!!!
Bredsådde fröna i plastlådor (sådana som man kan köpa cocktailtomater i), men dom grönsakerna vill ha värme för att gro så dom står på en värmematta inomhus. Något extra ljus behövs inte innan dom börjat gro.
Men när det börjat titta upp lite grönt tar jag bort värmen och tillsätter ljus istället. Då ska det vara svalt i rummet så att plantorna inte blir långa och rangliga utan små och knubbiga.

Chili och paprika som står på värmematta. Har även en plast över som ska behålla fukten (inte med på bilden)

Fröna som jag sått är från chili och paprika som jag torkat och sparat från förra sommaren, får se hur pass mycket grobarhet dom har i sig.
Men jag har även beställt fler så jag kan så lite mera utifall... Men dom kanske kommer att sås för sent, beror på när dom kommer med posten.
Chili och paprika tar lång tid på sig för att gro, så vi får väl se hur det blir med den saken.


Tycker den här bilden ovan säger så mycket, det är bara att ta nya tag med allt man vill göra.

Nu tänker väl en del av er som läser texten på bilden, att chili och paprika ska ju sås väldigt tidigt på året. Ja redan i december/ januari  för att de ska hinna gro och växa upp ordentligt.... Så texten stämmer väl inte för frön som ska sås tidigt då....men i övrigt så kan man ju chansa och se vad som lyckas eller misslyckas...alltid lär man sig något!

Det är helt rätt förra året sådde jag chilin i december och fick väldigt fina plantor, som gav massor med frukter.
Men jag har dragit ut på det i år, eftersom jag kommer att vara borta från trädgården vecka 9 och 10. När jag sen kommer hem är det kanske alldeles försent att så just chili och paprika. Så jag chansar nu och sen får jag se om jag hittar någon snäll person som kan hjälpa mig med vattningen.

Vi får se hur många som börjar gro innan jag åker.  När dom kommit  upp får dom stå under extraljus med timer + en bevattningsbricka som ska hålla dom fuktiga ca 1 vecka, men sen måste det fyllas på.

Vi får se.......hoppas!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar