2018-02-10

Känsla av vår...

Än ligger det massor med snö kvar på marken och det är minusgrader dygnet runt.
Men ljuset har börjat komma tillbaka och visst är det underbart när man av en tillfällighet åker hem från jobbet efter kl 16 och plötsligt  upptäcker att det inte är lika mörkt längre....när hände det???

Vi matar fortfarande småfåglarna och rådjuren eftersom snön fortfarande ligger ganska djup och det är ont om mat. Talgoxen tackar oss med ett litet vårläte ibland.
Jag blir så glad när jag hör just det lätet och då börjar det pirra ännu mer i odlingstarmen och jag vet att det om bara några månader är dags att även få börja jobba i trädgården.

Men som ni vet som läser bloggen har jag redan inneprojekt av tomater, chili, paprika och purjolök. Paprikan "california wonder" såddes den 3 feb och står på värmematta. Den har än inte börjat titta upp ur jorden.

Tomaterna är en projekt jag ska testa i år och som jag aldrig gjort.  Tjuvar och toppar från tomater från i fjol  planterades i krukor och som jag sen övervintrat under extrabelysning. Dom är toppade flera gånger så dom inte blir för höga.
När det i vår blir varmare och frostfritt kommer jag att plantera ut dom i odlingstunneln och då har dom redan ett rejält rotsystem och kommer igång snabbare. Vi får se om det stämmer..


Ett extra lysrör har äntligen blivit monterat över bordet jag har i arbetsrummet och där växterna får stå när dom blir för höga för hyllan eller det behövs mer plats. Det blev toppenbra och det kan höjas vartefter växterna blir högre. Även bordet går att göra större som tur är.
Men min planering att i år vinterså många av växterna som jag skrivit om tidigare, innebär att det inte ska bli så många plantor som står på tillväxt inomhus.


Purjolöken "Musselburgh", en köldtålig sort som jag sådde för en vecka sen  den 3 feb har grott och är nu flyttad från värmemattan till hyllan med extraljus.

Purjolök växer så roligt i början och kommer upp dubbelvikt ur jorden. När den sen blir lite högre rätar den ut sig. 
Efter att den växt upp så den är ca 15cm,  klipper jag ner den till ca 5 cm. 
Det gör jag  i två omgångar för att rotsystemet blir kraftigare och även själva plantan.



Chilin som jag sådde från egna frön den 11 jan och som omplanterades den 23 jan, växer på fint. Det är jalapeno och en "hot" kommer inte ihåg vilken sort men stark var den.


Sen sådde jag även chili från frön jag köpt, jalapeno och vampire den 20 jan. Dom planterades om 31 jan och mår också prima. En rolig violett färg på chilin som heter Vampire och den kommer att få väldigt mörka frukter läste jag på fröpåsen. Dessutom ska den vara väldigt stark.
Vampire

Jalapeno
Vet att jag satt många plantor chili, men i år kommer jag att även plantera dom i krukor, men några kommer också få växa i odlingstunneln. 
Chili är så bra att göra olika inläggningar av och även att torka och mala ner till chili-flakes. Det är en krydda vi ofta använder och J-O gillar verkligen inläggningen jag gör av jalepenos.

Vi tog en tur till Enköping idag och handlade lite. 
På Rusta hittade jag då det här lilla växthuset som jag köpte. Det kommer att fungera som ett extra växthus i odlingstunneln i vår när det fortfarande kan bli några minusgrader nattetid och jag har växter ute som är lite känsliga.
Förra året hade jag flyttat ut många växter och så kom det en frostnatt, många av sommarblommorna som hade börjat växa upp frös då för mig. Som tur var inte alla, men några var jag tvungen att så om på nytt.

Vi får se om den gör någon nytta, hoppas det. Men som odlare måste man alltid på våren hålla koll på väderappen i mobilen så att man är förberedd och även kan bli tvungen att få flytta in plantor över natten.
Men har man flera hundra så testar man ju allt möjligt för att slippa bubba och bära.

Värmeljus, hinkar med vatten i växthuset och fiberduk/bubbelplast över växterna har jag använt mig av tidigare och det kan funka om det inte blir kallare än -5 grader.



Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar