2018-02-05

Vintersådd av tomater

Månaderna går fort och livet har lugnat ner sig. Hoppas nu att allt ska kunna återgå till hur det var tidigare när Pappa levde. Han gick bort i januari efter en kort och intensiv sjukperiod, som har varit väldigt jobbigt för oss alla.
Men jag vet att han gillade min odling och allt runt omkring, så jag har startat lite smått igen.

Jag har gjort något jag inte gjort tidigare utan bara läst om och tycket det verkade så spännande...vintersått tomater!


 Det är frön från busktomater jag sparat från ifjol och som sen torkat i kaffefilter. Som vanligt bredsår jag fröna i en plastburk med stora hål borrade i botten. Märker dom med namn och datum för sådden. Jag använder mig av plastlock som jag klippt i lagom stora bitar. Bra att kunna återvinna lockat när jag använder burkarna till annat.


Burkarna ställde jag sen i en av rabatterna, där jag i somras såg att en tomat hade frösått sig själv. Den fick tyvärr inte så mycket omvårdnad av mig, men det var läckert att den bara hade börjat växa just där.
Skyfflade över rejält med snö, som sen får smälta ner när det blir varmare. Jag vattnar alltså inte på jorden som man gör annars, utan det är snön som är vattningen. Det blir då likt naturen själv och fröet gror när det är dax.

Börjar dom gro och växa för tidigt pga. att det blir mildväder, så måste man hålla koll på temperaturen och kanske ta in dom nattetid om det blir kallt. Tomater klarar ingen frost alls!.
Men går allt som det ska, så planerar jag om dom i varsin kruka när dom kommit upp en bit. Men dom kommer fortfarande att få stå utomhus.
Dom kommer då att bli väldigt härdade.
Busktomater växte i somras tillsammans med majs på friland och det fungerade väldigt bra. Får se hur det bli i år.

Men sen tänker jag i mitten av mars även så tomater i krukor som jag kommer att ha inne i odlingstunneln. Men även dom måste tas in om det blir kallgrader, eftersom tunneln blir lika kall nattetid som det är utanför. Det är bara på dagarna den blir varmare, eftersom solen värmer upp den och det är vindstilla där inne.


En underbart fin vinterdag med sol och mycket snö. Det har varit mer än -16 grader i natt men nu på dagen är det ca -6. Men i tunneln var det +-0, riktigt skönt där inne. Jag passade på att skyffla in mer snö på vintersådderna som står därinne och än inte har börjat gro.


Inne i odlingtunneln gjorde jag en plats för vinterodling i november. En pallkrage veks ut och placerades direkt i en av bäddarna. Jag fyllde på med lite mer jord, isolerade med löv runt om och sådde bl.a spenat. Jag hade även plantor av rädisor och vintersallad som jag förgrott och som planterades där. Dom har överlevt, men slutat för tillfället att växa, det ska bli intressant att se hur det tar fart nu  när ljuset återkommer och det även blir varmare. På plantorna som planterades har ingen snön lagts på utan bara bredvid där jag sådde spenaten.

Men spenaten har börjat gro, det är helt fantastiskt att dom små fröna orkar upp nu när det än är så kallt. En riktigt vinterhärdig växt!

Det ända som ligger över pallkragen är en kraftig fiberduk, men i mars när ljuset och värmen blir starkare kommer jag att lägga över ett lock (ram med plast över) så det blir som ett litet drivhus av det hela och då får jag även börja vattna lite smått. Vill kunna käka spenat i april om allt funkar.

Men när man går ute och njuter av allt det vackra med solen och snön så ser jag att inte alla är lika förtjusta.
Rådjuren har i sitt minne kvar att dom kunde gå och käka grönkål hos oss i Starfors i början av vintern och det kommer dom ihåg.
Massor med spår är det runt plantan som jag skyddat med kompostgaller och på dom stjälkar som står kvar  i landet äter dom nu av barken på.

Jag fick så dåligt samvete så jag bröt av några blad av purpurkålen och la vid sidan om till dom. Det är ju inte så lätt för dom att hitta nå grönt nu när det är så mycket snö.


Det va lite om vad som hänt just nu, inomhus växer chili för fullt och tomater som jag övervintrat och bara toppar o toppar. Allt står ju under växtbelysning annars skulle det inte funka.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar